Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

"Måste begravningar vara så trista?"

Publicerad: 25 September 2009, 04:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Fluffbabes och reklambyrån Kär & Galen har tagit fram en likkista för de som "inte vill gör avkall på vardagslyx och glamour den dag det är dags att gå vidare”. "När vi kom med uppdraget till byrån höll de på att svimma", säger Fluffbabes vd.


Måste begravningar vara så trista? Den frågan ställer sig företaget Fluffbabes, som enligt dem själva ”bestämt sig för att göra vardagen lite mer rosa, fluffigare och roligare”.

Därför har man lanserat Angelbox, en lila likkista för alla ”människor som älskar att njuta av livet och inte vill gör avkall på vardagslyx och glamour den dag det är dags att gå vidare”.

– Vi på Fluffbabes ska rädda världen från tristess och ge den lite mer vardagsglamour. Vi sa att vi måste följa våra kunder från vaggan till graven och göra en likkista, säger Fluffbabes vd Åsa Scharin.

Men egentligen är det tack vare – eller på grund av – Amelia Adamo som kistan kom till, säger hon. Åsa Scharin ”råkade nämna” Angelbox för tidningsdrottningen, som tyckte idén var kul och skrev i Expressen att hon vill bli begravd i “en rosa kista av fluff”, från Fluffbabes.

– Då blev vi kontaktade av  Sveriges Begravningsbyråers Förbund, eftersom det inte finns någonting för de som vill göra mer personliga begravningar, säger Åsa Scharin.

Uppdraget att ta fram varumärke och design gick till byrån Kär & Galen.

– När vi kom med uppdraget till byrån höll de på att svimma. Men vi verkar ha hittat rätt tillsammans. Vi lanserade det här förra veckan på en begravningsmässa och alla kommentarer har varit positiva.

Blir det någon reklamkampanj?

– Det kan det alldeles säkert bli, men först vill vi se hur reaktionerna blir.

Niklas Brodd på Kär & Galen beskriver uppdraget i ett pressmeddelande:

– Det här uppdraget är bland de mest spännande man kan få. Utmaningen var att hitta balansen mellan glamour och seriositet.

Arbetsgrupp Kär & Galen

Projektledare: Marie Schelin

Kreatörer: Niklas Brodd / Olle Klang

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.