Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Marknadsförbundet: SSU:s chanser är små

Publicerad: 7 september 2010, 14:04
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40

Marknadsförbundets vd Jan Fager dömer ut SSU:s chanser att vinna mot MUF.


Ämnen i artikeln:

MUFValet 2010SSU

Som Dagensmedia.se kunde avslöja tidigare i dag överväger SSU att stämma MUF, då ungdomsförbundet plagierat den välkända  ”Rör inte min kompis”-knappen.

– Det är tråkigt att de använder den symbolen för partipolitisk vinning… Vad händer om nazister eller Sverigedemokrater använder samma logga? dundrade Elin Nordmark, 1:e ombudsman i SSU:s Stockholmsdistrikt.

SSU i Stockholm har registrerat ”Rör inte min kompis” som varumärke hos PRV och överväger nu att stämma MUF.

Men enligt Jan Fager, vd på Marknadsförbundet, är deras chanser små.

– Den här begränsningen gäller bara den kommersiella biten. En journalist kan använda Mercedes logga hur han eller hon vill, till exempel. Men Ericsson kan inte använda Mercedes logga utan lov. SSU:s och MUF:s verksamhet befinner sig i stor utsträckning i den icke-kommersiella delen, säger Jan Fager.

Även om MUF hade sålt knappen skulle man troligtvis klara sig, säger Jan Fager.

– Tryck- och yttrandefrihet väger tungt, och är det tveksamt ska man hellre fria, säger han.

Däremot skulle det kunna vara så att loggan faller under upphovsrättsskydd, som, till exempel, ett konstverk. Då är det i sånt fall den franska formgivaren som måste höra av sig, enligt Jan Fager.  

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

MUFValet 2010SSU

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev