Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Marknadsdomstolen straffar Colgate

När Colgate lanserade sin nya tandkräm mot ilningar i tänderna retade företaget upp konkurrenten Glaxo Smith Kline rejält. Nu straffas Colgate också av Marknadsdomstolen.

Dante Thomsen


Publicerad: 19 Juli 2011, 11:05
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:04

Ämnen i artikeln:

Marknadsdomstolen

Colgate-Palmolive lanserade sin nya tandkräm Colgate Sensitive Pro Relief med buller och bång förra året.

I en intensiv marknadsföringskampanj påstods tandkrämen vara den enda på marknaden som ger en omedelbar effekt mot ilningar i tänderna.

Påståendet retade dock gallfeber på konkurrenten Glaxo Smith Kline, som menar att deras tandkräm Sensodyne Rapid Relief faktiskt också botar ilningar med omedelbar verkan.

Sedan dess har de två konkurrenterna trätit om både ilningar i tänder, tandkött och om olika typer av tester.

Nu väljer alltså Marknadsdomstolen att gå på Glaxo Smith Klines linje. Anledningen är att Marknadsdomstolen inte anser att det finns tillräckliga bevis för att Colgate Pro Sensitive är den enda produkt som ger omedelbar lindring i tänderna och att det är möjligt att Sensodyne Rapid Relief också har samma effekt.

Därför har Colgate-Palmolive nu dömts till 1 miljon kronor i vite. Dessutom ska bolaget betala konkurrentens rättegångskostnader på nästan 620 000 kronor.

Ämnen i artikeln:

Marknadsdomstolen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.