Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Marknadscheferna om Guldägget: "Ett bra bevis"

Publicerad: 14 April 2011, 11:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:13

För dagensmedia.se berättar tre marknadschefer – med chans på Guldägg – vad tävlingen betyder för dem. ”Det betyder mycket för varumärket”, säger Louise Gauffin, marknadschef på Rädda Barnen.


Ämnen i artikeln:

BMWSveriges kommunikationsbyråerGuldäggetKungliga OperanRädda Barnen

Ikväll går den 50:e upplagan av Guldäggsgalan av stapeln. Guldägget, som belönar kreativ reklam, speglar överhuvudtaget inte kampanjernas resultat.

För dagensmedia.se berättar marknadscheferna om vad deras nominerade kampanjer har gett för effekt.

Kungliga Operans marknadschef, Malin Forkman menar att kampanjen "Weekday Tickets", som är nominerad i kategorierna event, integrerat, media och pr har gett ett lyft i målgruppen "unga människor".

– Vi känner stolthet över att unga människor har intresserat sig mer för oss än tidigare. Jag tycker att vi kan se effekt i synnerlighet kring balettföreställningar med mycket fler unga i publiken, säger Malin Forkman.

Louise Gauffin, marknadschef på Rädda Barnen, vars kampanj "Livets Lotteri" har chans att vinna i kategorierna integrerat och interaktivt, säger att de märkt av en stor trafik till kampanjsajten livetslotteri.se.

– Sajten har haft över 200 000 besökare och den har spridits på skolor och bland lärare vilket vi är jättestolta över. Vi kan också se att många har stannat längre tid på sajten än jämfört med många andra sajter, säger Louise Gauffin.

Även Fredrik Ellsäter, marknadschef på BMW är nöjd med resultatet från kampanjen "Mini Getaway Stockholm" som är nominerad i kategorierna media, event, integrerat och interaktivt.

– Tävlingen gick fantastiskt bra där vi hade väldigt många deltagare. Vi har haft rekordförsäljning av den nya modellen som kampanjen baserade sig på, säger han.

Samtliga marknadschefer som dagensmedia.se har pratat med menar att Guldägget har stor betydelse för varumärkeskännedom.

De lyfter även fram uppmärksamheten som guldäggsnomineringar bidrar med som särskilt värdefull.

– Tävlingen tittar ju på stark kommunikation så för oss handlar Guldägget mycket om den ökade uppmärksamheten kring vårt varumärke, säger Malin Forkman.

– Det är ett bra bevis på att det man har skapat blir uppmärksammat. Men Guldägget är nog viktigare för byråerna i och med att det skapar och lyfter upp deras varumärke, säger Fredrik Ellsäter.

– Guldägget är väldigt positivt och bidrar till att vårt arbete med barns rättigheter får större spridning i och med uppmärksamheten, säger Louise Gauffin.

Marknadscheferna menar att Guldägget i första hand inte är avgörande vid valet av byrå men att tävlingen indirekt väger in i beslutet.

– Guldägget är ju helt klart en intresseväckare. Sen handlar det ändå i slutändan mycket om personkemi och arbetsgrupper, säger Fredrik Ellsäter.

– När man gör en pitch så är det klart att det väger in när man ser att det är en reklambyrå som bevisligen har gjort stark kommunikation, säger Malin Forkman.

Hon fortsätter:

– Sen så kanske priset inte alltid säger så mycket om försäljningen.

LIVETS LOTTERI

Uppdragsgivare: Rädda barnen

Integrerad kampanj för Livets Lotteri, bestående av interaktiv sajt, tidnings- och, utomhusannonsering, film, DR, event, banners samt skolmaterial. En sajt där besökaren med hjälp av aktuell statistik kan se var i världen man skulle födas om man föddes på nytt. Användaren kan läsa om livsvillkoren i sitt nya hemland, samt utforska det med hjälp av innehåll från Wikipedia, Google Maps, Youtube och Flickr. Besökaren kan hjälpa sig själv genom att skänka pengar till Rädda Barnen och man kan sprida nyheten om sitt nya liv med hjälp av Facebook och Twitter för att be om stöd av nära och kära. Den som samlade mest stöd vann en fältresa till sitt nya land tillsammans med Rädda Barnen.

Byrå/konsult: Lowe Brindfors

MINI GETAWAY STOCKHOLM 2010

Uppdragsgivare: BMW/MINI

MINI lanserade nya MINI Countryman med det globala konceptet Getaway. Vårt uppdrag: Skapa MINI-evangelister. Vår lösning: Världens största realityspel för iPhone. Under sju dagar kunde alla med iPhone jaga en virtuell MINI i Stockholm city och vinna en riktig MINI Countryman. Du använde en app där du kunde se var den virtuella MINIn, alla andra spelare och du själv befann dig. Om du lyckades komma inom 50 meter från den virtuella MINIn kunde du ta den med din iPhone. Sedan var du tvungen att hålla dig undan – för alla andra som kom inom 50 meter kunde ta MINIn ifrån dig. Personen som hade den virtuella MINIn i sin iPhone när spelet var slut vann en riktig MINI Countryman. Människor från 90 länder följde spelet på vår webbsida minigetawaystockholm.com. 11 413 personer deltog och transporterade den virtuella MINIn nästan 1500 fysiska kilometer. Genomsnittlig speltid: 5 timmar och 6 minuter per person.

Byrå/konsult: Jung von Matt

WEEKDAY TICKETS

Uppdragsgivare: Kungliga Operan

Operans besökare blir allt äldre och färre. Vår uppgift var att sälja biljetter till en ny, yngre målgrupp. Problemet är att Kungliga Operan är en miljö där nya besökare varken känner sig välkomna eller bekväma, och den vanligaste frågan är: Vad ska man ha på sig? Vår tanke var därför att bryta ned klädkodsbarriären och visa att alla är välkomna, även utan pärlcollier och minkpäls. Så föddes idén om Weekday Tickets, ett samarbete mellan Kungliga Operan och Weekday. Samarbetet innebar en t-shirtkollektion i begränsad upplaga, där varje t-shirt var en biljett till balettföreställningen Manon. Motivet på t-shirten var inspirerat av temat på föreställningen: kärlek. Samarbetet genomfördes i PR, print och ett butiksevent där två dansare framförde ett smakprov från föreställningen. Men det viktigaste medievalet var förstås själva t-shirten: en tydlig symbol, en ny kanal, en biljett nya kunder ville köpa, och ett fysiskt bevis från Operan att det är okej att komma som man är.

Byrå/konsult DDB Stockholm

Källa: guldagget.se

Stephan Drenzel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.