Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Marknadscheferna om Guldägget: "Det är hård konkurrens"

Publicerad: 25 April 2013, 10:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:48

Ikväll är det dags för den femtioandra upplagan av Guldägget. Dagens Media tog sig ett snack med sex marknadschefer om varför just deras kampanjer blivit nominerade.


Ämnen i artikeln:

PressbyrånÅkestam Holst

PRESSBYRÅN

Marknadschef: Maria Isaksson

Nominering: "Färskhetsbeviset" i Alternativa Media och ”En liten tjänst från Pressbyrån” i Event

Byrå: Åkestam Holst

Pressbyrån är nominerad i två kategorier. I Alternativa Media har kedjan en nominering för kampanjen ”Färskhetsbeviset” där lussbullar fick ingräddade stämplar som visade hur färska de var.

– Det här var en enkel kampanj där kunderna snabbt förstod budskapet, samtidigt som det var lite roligt. Vi kunde också leverera på budskapet och visa att vi bakar ofta och alltid har färska bullar i butikerna, säger Maria Isaksson, just nu föräldraledig marknadschef på Pressbyrån.

Hon vill inte berätta exakt hur försäljningen gick, men säger att den ökade med tvåsiffriga tal jämfört med året innan.

Pressbyråns andra nominering är i kategorin Event med kampanjen ”En liten tjänst från Pressbyrån” där kedjan i samarbete med varumärken som Spotify, Triss och Polarn & Pyret skyltade om en butik med samarbetspartnernas namn och samtidigt anordnade evenemang runt omkring butiken.

– Kampanjen fick spridning ganska snabbt och blev större än bara eventet. Många kunder kände att ”aha, säljer ni det där också”, vilket var vad vi ville uppnå.

De båda nominerade bidragen är framtagna av Pressbyråns reklambyrå Åkestam Holst.

– Kampanjerna är lite annorlunda och ger en liten aha-upplevelse. Man hajar till och det tror jag gör att kampanjerna fungerar samtidigt som man drar lite på munnen.

Blir det något Guldägg ikväll?

– Det måste jag ju säga ja på. Det är hård konkurrens med många bra bidrag och jag tycker att det är fantastiskt bara att bli nominerad. Det är ett bevis på att vi gjort något bra. Men jag tror så klart att vi har vinstchanser också.

CANAL DIGITAL

Marknadsdirektör: Lars Jungerth

Nominering: ”Blocketannonser i bäst ljud och bild” i Digitalt och Alternativa Media

Byrå: TBWA Stockholm

Canal Digital är nominerade i både Digitalt och Alternativa Media för kampanjen ”Blocketannonser i bäst ljud och bild”. Kampanjen är framtagen av TBWA Stockholm.

Idén gick ut på att ta riktiga Blocketannonser och göra genrefilm av dem. Syftet var att visa hur mycket bättre allting blir med bra ljud och bild. Resultatet blev tre filmer som rullade på Blocket och Youtube. 

– Man måste våga ta ny mark i kommunikationen, det är därför vi har blivit nominerade. Vi gick 100 procent in på TBWA:s idé och genomförandet är väldigt proffsigt, säger Lars Jungerth.

Resultatet av kampanjen blev över en halv miljon visningar för filmerna, som rullade i november och december förra året. Dessutom ökade preferensen för Canal Digital.

– Jag kan inte berätta några siffror, men vi ser en klar, markant ökning. Det är så klart många faktorer som ligger bakom ökad preferens, men personligen tror jag att filmerna bidrog.

Vad tror du om era vinstchanser ikväll?

– Det är jättesvårt att spekulera. Det är extra kul att vara nominerad i två kategorier, vilket ju ökar sannolikheten att vinna. Men vi håller så klart tummarna och tror på vår grej.

Har du några andra favoriter?

– Nej, men överlag är det bra kvalitet på bidragen. Det är också extra kul att se att TBWA har så många bidrag.

SMITTSKYDDSINSTITUTET

Kommunikationsstrateg: Karin Rågsjö

Nominering: "Dansa i neon" i Film

Byrå: Le Bureau

Kampanjen Dansa i neon är nominerad i kategorin bästa film. Kampanjen består av fyra dokumentära kortfilmer där fyra killar pratar om sex, relationer och kondomer på ett öppet och ärligt sätt.

– Kampanjen har gått väldigt bra och vi har nått den målgrupp som vi önskade att nå, vilket var unga vuxna mellan 18 och 24 år. Vid den här typen av informationsinsats handlar det om att få frågan på agendan, det är svårt att mäta resultatet i siffror, säger Karin Rågsjö, kommunikationsstrateg på Smittskyddsinstitutet, till Dagens Media.

Karin Rågsjö tror att anledningen till att kampanjen gått så bra är att man sällan ser dokumentära filmer i reklam- eller informationssammanhang. Att killarna pratar väldigt öppenhjärtigt om sex och tjejer, trots att det kan upplevas som provocerande, tror hon är ytterligare anledning till kampanjens framgång.

– Vi är en statlig myndighet så vår budget har varit begränsad. Men trots en liten budget har vi uppnått målet med kampanjen. Det måste vi tacka killarna i filmerna och regissören Tarik Saleh för.

Vad tror du om era möjligheter att vinna?

– Jag har inte funderat på våra chanser att vinna, jag tycker framförallt att det är jättekul att vi är nominerade. Våra filmer är starka och vi har använt oss av ett udda formspråk. Det är en viss skillnad att göra film med hög budget och med låg.

Har du någon annan favorit på årets nomineringslista?

– Det finns många bra, jag kan inte nämna någon favorit. Juryn har lyckats bra med sitt urval.

CHILDHOOD FOUNDATION

Marknadsansvarig: Ellika Mårtensson

Nominering: "The good divider" i Alternativa Media

Byrå: Ulrika Martin

Childhood foundation är nominerade i kategorin ”Alternativa media” med sitt bidrag "The Good Divider". Marknadsansvarige Ellika Mårtensson hoppas att den streckkodsförsedda varuavskiljaren ska lösa det problem som många välgörenhetsorganisationer brottas med, nämligen att hitta ett praktiskt sätt att samla in pengar på.

– Avskiljaren har en streckkod som är kopplad till Childhood foundation. Kassören skannar varorna och frågar kunden om hen vill skänka en femma till Childhood, förklarar hon för Dagens Media.

Ellika Mårtensson tycker att idén som tagits fram av kreatörerna Ulrika Martin och Hanna Wittmark är en "jättekul och kreativ idé".

– Den har bara testats i en butik ännu, men handlaren som testade den var väldigt nöjd. Tyvärr har vi inte lyckats sälja in den till en större kedja ännu.

Ellika Mårtensson har inte hunnit sätta sig in i de andra nominerade bidragen, men tror att konkurrensen kan bli tuff. En Guldäggsvinst vore välkommen på flera sätt.

– Det vore fantastiskt, både för Childhood som organisation och för att skapa uppmärksamhet kring produkten vi försöker lansera.

FÖRSVARSMAKTEN

Marknadsansvarig: Magnus Tegsved

Nominering: "Vem bryr sig" i Event och Integrerat

Byrå: DDB Stockholm

Kampanjen "Vem bryr sig?", som är gjord av DDB Stockholm för Försvarsmakten, är nominerad till de två kategorierna event och integrerat.

För att rekrytera fler till Försvaret låstes frivilliga in i ett utrymme i centrala Stockholm.

Varje timme öppnades dörren, och personen fick endast lämna om någon stod redo att ta över platsen i utrymmet. Därav frågan "vem bryr sig?".

Försvarsmakten är även nominerade i kategorin film med bidraget "Det ordnar sig nog". Filmen skulle kommunicera budskapet att saker och ting inte löser sig självt, utan att en insats behövs.

– Vi är jättenöjda med kampanjerna, de har genererat ansökningar klart över våra målsättningar som vi hade, säger Magnus Tegsved, marknadsansvarig på Försvarsmakten till Dagens Media och fortsätter:

– "Vem bryr sig?"-kampanjen visar människor som själva offrar sin egen frihet och bekvämlighet för en annan människa.

Vad tror du om era vinstchanser i kväll?

– Det blir tufft att vinna, konkurrensen är mycket hård i kväll. Vi är väldigt ödmjuka inför tävlingen.

Vilket av era bidrag är bäst tycker du?

– "Vem bryr sig?"-kampanjen är den bästa, den är vi stolta och glada över.

Har du någon favorit bland de andra bidragen?

- Jag tycker CV-kampanjen för Situation Stockholm är en mycket bra kampanj som har vinstchanser i kväll. Den berör verkligen mig, säger Magnus Tegsved.

COMVIQ

Marknadschef: Lotta Onajin

Nominering: "Ny identitet" i Design

Byrå: Kurppa Hosk

Telefonoperatören Comviq kampanjade under förra året för att få en ny tydligare identitet som det billiga alternativet.

Med hjälp av byrån Kurppa Hosk togs en visuell kampanj fram med en tydligare logotyp med en rosa rinnande färg.

Det skulle symbolisera att det går så snabbt att det inte hinner torka.

– Det har gått jättebra, vi är extremt nöjda, berättar Lotta Onajin, marknadschef på Comviq.

Varför tror du att det har gått så bra?

– För att vi har gjort ett väldigt gediget arbete där vi lade ned väldigt mycket tid på att verkligen göra det som är rätt för vårt varumärke.

Hur tror du det kommer gå i Guldägget?

– Man har alltid respekt för kategorin, den var svår i år, väldigt svår. Men vi är ju grymma vinnarskallar på Comviq och hatar att förlora. Vi måste vinna, säger Lotta Onajin och skrattar.

Finns det något annat nominerat bidrag som du har som favorit?

– Det är klart att vi håller på vårt systerbolag Tele2 som är nominerade.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Frida Wickberg

Sebastian Parkkila

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

PressbyrånÅkestam Holst

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.