Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Marknadscheferna om 4G-kampen

Publicerad: 15 November 2010, 12:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Tele2:s Thomas Ekman och Telenors Patrik Söder går nos mot nos i kampen om 4G-kunderna. För dagensmedia.se berättar de om sina kommunikationsstrategier.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsTelenorTele2Forsman Bodenfors

De bygger nätet tillsammans. Men i kampen om kunderna är de bittra konkurrenter. Nu vässar Tele2 och Telenor sina kommunikativa vapen.

Tele2 har hittills endast släppt en enhet – printannonsen där ett litet svart lamm får förkroppsliga ”nästa generations mobila bredband”.

– Han heter Franky Boy, berättar Thomas Ekman, chef för privatmarknaden på Tele2.

Tele2 lanserar i ett första steg 4G i Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona. Och ”Franky Boy”, ska symbolisera att en ny generation mobilt bredband är fött.

– Vi vill visa att vårt 4G-nät är lanserat, och fungerar utmärkt i dessa städer, men att det kommer att bli större framöver. Fåret Frank kommer att finnas med i bakgrunden, som en slags gudfader.

Telenor har valt att fortsätta med sitt befintliga kommunikationsmanér.

– Vi visar på samma sätt som i tidigare kampanjer situationer som man kan känna igen sig i och att det finns en bättre lösning från Telenor, säger Patrik Söder, kommunikations- och varumärkesansvarig för Telenor Sverige.

Telia blev först i världen med att lansera sitt 4G-nät. Enligt Patrik Söder kommer Tele2 och Telenor på delad tredjeplats i världen.

– Det är ett väldigt fokus på Sverige i denna fråga. När de ledande operatörerna alla satsar på 4G kan tekniken slå igenom fortare än vad många tror, säger han.

Hur stort är detta för er?

 – Det är en jättesatsnig från vårt håll att lansera 4G. Men vi gör det inom ramen för vårt existerande kampanjkoncept. 

Både Tele2 och Telenor, vars lanseringar syns på sidan 3 respektive sidan 5 i Dagens Nyheter, säger att lanseringskrocken är ett sammanträffande.

– Det är faktiskt ganska komiskt, men det kan vara så i telekombranschen, säger Thomas Ekman.

Han är i övrigt mycket fåordig om hur Tele2:s kampanj kommer att gå till.

– Vi vill behålla våra ess i rockärmen.

Hur stor är denna lansering för er?

– Det är en stor grej för oss att öppna nätet. Sedan får vi se hur mycket vi gör rent kommunikativt. Det beror lite på hur konkurrenssituationen utvecklas.

Telenor jobbar med Lowe Brindfors och Tele2:s reklambyrå är Forsman & Bodenfors.

Tele2 lade under 2009 drygt 250 miljoner kronor brutto på medieköp, medan Telenor investerade 187 miljoner kronor enligt Sifo Reklammätningar. Siffrorna speglar dock inte de stora rabatter som vissa medieslag kan ge, samt inkluderar inte internetreklam.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.