Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Marknadschefen positiv till kampanjuppföljning - men har inte tid

Publicerad: 8 Juli 2009, 06:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

En förkrossande majoritet av marknadschefer säger att kampanjuppföljning är något positiv. Men långt ifrån alla gör det.


Undersökningen är gjord av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. 196 marknadschefer fick då svara på frågor om hur de ser på effektiv marknadskommunikation och kampanjer.

76 procent svarar att de "brukar" sätta upp ett mål för sina kampanjer. Av dem säger 53 procent att målet är ökad försäljningsvolym. Det näst vanligaste målet är ökad kännedom, följt av förbättrad attityd.

Sju av tio säger att det är "mycket viktigt" att följa upp sin marknadskommunikation. Däremot är det få som förtestar sina kampanjer - endast 9 procent gör det "alltid" eller "ofta" medan 26 procent gör det "ibland". 28 procent av marknadscheferna som svarat anger tidsbrist som förklaring till varför de inte förtestar kampanjer. 16 procent uppger att det är för dyrt.

71 procent säger sig vara positivt inställda till att följa upp sina kampanjer, men endast 58 procent gör det "ofta" eller "ibland". Även här är det tidsbrist som är den största orsaken till att man inte gör det (24 procent) men även svarsalternativet "blir inte av" (22 procent) fick många kryss. Endast 8 procent säger att priset avskräcker, medan 16 procent "känner sig osäker på metoderna".

På frågan om hur många av de tio senaste kampanjerna som följts upp svarar 12 procent av marknadscheferna alla.

Det vanligaste svaren är 1-2 (21 procent) och 3-4 (20 procent).

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.