Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Marita Kuntonen: "Otroligt befriande att slippa stereotyper"

Publicerad: 25 Januari 2015, 07:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:15

Jungs kreativa chef Marita Kuntonen hämtar inspiration från Vivianne Westwood och brittisk träningsreklam.


Varje vecka ber Dagens Media en av Sveriges mest kreativa branschprofiler dela med sig av sina viktigaste inspirationskällor just nu.

Först ut är Marita Kuntonen, som berättar om hur en brittisk reklamkampanj för träning, Vivianne Westwoods självbiografi och varumärket Toms inspirerar henne i arbetet som kreativ chef på Jung Relations.

Sport England – "This girl can" (kampanj)

"Kampanjen från Sport England är grym! De har verkligen lyckats få det att kännas engagerande, äkta och kul med träning. Otroligt befriande att slippa se de vanliga sportstereotyperna som går på rundgång i sportkategorin. Kampanjen tar vara på insikten att kvinnors rädsla för att inte duga hindrar dem från att börja träna på ett skönt sätt.

Det är alltid inspirerande att se insiktsbaserade kampanjer där relevans, värme och humor är huvudingredienser."

Vivianne Westwood & Ian Kelly –  Vivanne Westwood (bok)

"Vivienne Westwood biografin som jag precis läst ut är också en källa till inspiration. 70-tal, en kvinna som vägrar låta sig begränsas av sin ålder, konst/musik/mode i en skön mix och en vild karriär. Ja vad mer kan man begära!"

Toms (varumärke)

"En annan källa till inspiration är att följa hur skomärket Toms hela tiden utvecklar sin affärsidé one-for-one. Nu senast genom att sälja kaffebönor på Wholefoods som odlats av bondekooperativ i Guatemala och Peru. Köp ett paket kaffe och bidra till rent vatten i det land som kaffet odlats i."

"Och till sist Saturday Night Live-spoofen på Justin Biebers Calvin Klein-reklam!"

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.