Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Mariestads inspireras av Kalifornien i "Den stora smakresan"

Publicerad: 28 Mars 2017, 09:09
Uppdaterad: 5 April 2017, 07:36

I den sjätte upplagan av Mariestads kampanj "Den stora smakresan" går resan i ånglokens och guldruschens tecken.


Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Genom kampanjen Den stora smakresan får man följa med när Mariestads bryggmästare Richard Bengtssons åker på en årliga inspirationsresa för att samla intryck till nya brygder.

I den sjätte upplagan av kampanjen går resan i ånglokens och guldruschens tecken, dels längs den svenska Inlandsbanan och dels till Kalifornien där steam beer är en av resterna från guldruschens dagar.

Kampanjen skildrar ett besök hos kollegerna på Anchor Steam Brewery i San Francisco som inspirerade Richard Bengtsson att göra ett ångöl, eller dampfbier som tyskarna säger.

– Jag har alltid gillat ångöl och drömt om att göra ett. Tyskar som kom till Kalifornien, lockade av guld, upptäckte inte bara guld utan också att bristen på is gjorde det svårt att brygga lager och bryggde då ölet som idag kallas ångöl, säger Richard Bengtsson i ett pressmeddelande.

På mariestads.se och Mariestads Youtube-kanal kan man följa hur Richard Bengtsson inspireras av "Kaliforniens dimmiga barer, vidsträckta natur och historiska bryggningsmetoder".

Kampanjen är framtagen tillsammans med Åkestam Holst, och mediebyrå är Starcom.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev