Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Marabou räddar julen

Publicerad: 17 november 2009, 13:09
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:08

Marabou förnyar Aladdinasken och det är konsumenterna som bestämmer vilken pralin som ska vara kvar.


Nästa år ska Marabou byta ut en pralin i Aladdinasken och det är konsumenterna som bestämmer vilken.

På sajten ”Rädda julen.nu” ska besökaren rösta på vilken pralin som ska vara kvar. Samtidigt kan man uppmana sina vänner att rösta.

Den person som kampanjar bäst i sociala medier för en pralin vinner 100 stycken av sin favoritpralin från Aladdinasken. Tomrummet i asken ska fyllas med en gammal favorit, men vilken det är avslöjas först nästa år.

– Vi gör kampanjen för att byta ut en pralin i Aladdinasken och då vill vi fråga svenska folket så att vi inte riskerar att ta bort en favoritpralin, säger Malin Jönsson, marknadschef på Marabou.

Aladdinasken lanserades under hösten1939. Andra världskriget hade precis brutit ut och svenskarna behövde någonting att trösta sig med.

Pralinasken blev populär och Marabou menar att det med tiden har skapats traditioner kring Aladdin, exempelvis får man inte äta från det undre lagret förrän det översta är slut.

Något som chokladföretaget tagit fasta på i tidigare reklamfilmer.

Årets kampanj går förutom online och i sociala medier också som tv-reklam och pågår fram till jul.

Ogilvy har tagit fram kampanjsajten, Prime pr har använts för sociala medier och Starcom är mediebyrå.

Arbetsgrupp på Ogilvy (TV-reklam, kampanjsajt raddajulen.nu):

Kundansvarig/projekledare: Jenny Raspe

Produktionsledare: Hanna Dahlin

Creative Director: Christina Knight

Planner: Thomas Weigle

Copywriter: Hanna Landing

Art director: Attila Kiraly

Web-design/Ad-ass: Maja Hermin

Designer: Kerstin Engberg

Produktionsbolag TV: Social Club, regissör Jesper Ohlsson, producent Johan Lindström

Web-produktionsbolag: Acne Digital

3D-animation (praliner): ILP - Important Looking Pirates

Arbetsgrupp på Prime (PR och sociala medier):

Kundansvarig: Johan SeideforsProjektledare: Robert ArasKreatör: Caroline JungsandSociala Medier: Lovisa Sunnerholm 

Starcom:

Kundansvarig: Helen Landberg

Projektledare: Sara Forssberg

TV-planerare: Johanna Karjalainen

Digital planerare: Christian Ullmark

Camilla Olsson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.