Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Mansgrisig senapsreklam upprör

Publicerad: 25 Juli 2011, 08:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:04

Den har kallats vidrig, störtlöjlig och manschauvinistisk. Men att rikta senapsreklamen "Riktiga män grillar" mot män är ett medvetet val enligt marknadschefen.


Ämnen i artikeln:

The Fan Club

Det är genom provokativa påståenden som "riktiga män äter inte sushi", "riktiga män syr inte sina egna kläder", riktiga män friar inte" och "riktiga män bär inte deo" som Druvan – som säljer "Johnny's Senap" – hoppas vinna männens hjärtan.

Men den kontroversiella kampanjen – som bland annat gått på nätet, i tv och i butik – har stött på rejält med patrull. På senapens officiella Facebook-sida går flera personer till hårt angrepp på kampanjen.

– Riktiga män försöker inte använda matprodukter eller grillning som ett bevis för sin egen självkänsla och äter vad fan de vill utan att vara rädda för att verka "bögiga" eller whatever, skriver en person.

– Så, kvinnor får inte grilla?, skriver en annan.

Flera personer tar också avstånd från Druvans produkter efter kampanjen:

– Johnnys var på kort visit i mitt liv fram till kampanjen "vad är en riktig man". Med anledning av den så köper jag inte längre produkter från Druvan, framför allt inte Johnnys, skriver en ung man.

– Efter att ha fått inblick i era värderingar och sett hur ni väljer att marknadsföra er har ni förlorat en kund i egenskap av kvinna och vegeterian. Jag och mina grillkompanjoner kommer hädanefter att fortsätta köpa våra produkter från företag som inte dömer ut oss, skriver en kvinna.

Kristina Ljungkvist är marknadschef på Druvan och hon berättar att det är ett medvetet val att rikta kampanjen mot män.

– Vår målgrupp har hela tiden varit män och det tror jag är en av våra framgångsfaktorer, att vi faktiskt vågar rikta oss mot män. Alla andra dagligvaruföretag riktar ju sig till kvinnor.

Har ni fått mycket kritik för kampanjen?

– Vi har fått kritik, fast inte så mycket som vi hade väntat oss. Vi är ett litet företag och behöver göra något med glimten i ögat för att få uppmärksamhet. Några har ringt till oss och skrivit på Facebook och varit upprörda men många har också försvarat kampanjen.

Har du förståelse för att kampanjen anklagas för att vara manschauvinistisk?

– Det vill jag helst inte svara personligt på eftersom jag inte eftersom jag inte agerar utifrån mina egna värderingar i jobbet. Alla här värderingar och man måste kunna se sig i spegeln varje morgon, men jag försöker att inte blanda ihop det privata med mitt arbete, säger hon och fortsätter:

– Det jag kan säga är att i min professionella funktion som marknadsförare är det svårt att vända sig till alla. Då skjuter vi bara från höften. Man ska se sig själv i spegeln varje dag.

Då antar jag att kritiken inte har avskräckt er från att göra liknande kampanjer i framtiden?

– Vi kommer göra liknande kampanjer i framtiden. Det vi har tittat på mycket är 50-talsstuket och på Norrlands Guld som vi tycker är en bra reklam. Vi kommer skoja till det om finmatlagning men om vi kommer spela mer på könsroller kan jag inte svar på än, säger hon och fortsätter:

– Vi ska fortsätta köra mer på det som är Johnnys själ. Han är lite cool och retro och våga vara sig själv.

Hur skulle du säga att en riktig man är?

– Oj, ja jag kan tänka på både skogshuggaren eller machokillen som kommer med blommor varje dag men också på mannen som hjälper till med tvätten. Undersökningar visar visserligen att det är ovanligt, men det är en annan diskussion, säger hon och skrattar.

Reklambyrån bakom kampanjen är The Fan Club.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

The Fan Club

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.