torsdag9 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Mansdominerade företag pekas ut

Publicerad: 13 februari 2012, 11:20
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:26

Stiftelsen Allbright tar hjälp av nystartade Goodmorning Sunshine för att attackera gubbväldet i börsbolagens företagsledningar.


RL

Rebecka Lindberg


Stiftelsen Allbright har startat en reklamkampanj med syftet att öka antalet kvinnor i ledande positioner i svenska bolag.

– På handelshögskolan går 47 procent kvinnor, vilket är så nära femtio-femtio som man kan komma. Men i Sverige finns det 100 börsbolag utan en enda kvinna i ledningsgruppen, säger Rebecca Lucander, vd på Allbright till dagensmedia.se.

Utanför Handelshögskolan sitter deras plansch med budskapet att ”100 börsbolag som tycker att den bästa kvinnorörelsen är den i sängen”.

I annonsen listas 100 företag som inte har en enda kvinna i ledningsgruppen.

– Genom att ha ett relevant och provocerande budskap tror vi att många kommer att uppmärksamma kampanjen, säger kreatören Enis Pupulek på Goodmorning Sunshine, som tagit fram kampanjen.

Med det hårda budskapet vill Allbright uppmärksamma studenterna på hur verkligheten ser ut och väcka debatten hos dem.

– När bolagen ska rekrytera väljer män andra män. Det är av ren vana och det är mänskligt att välja de som liknar en själv, men vi villbredda synsättet, säger Rebecca Lucander.

Syftet med kampanjen är inte att hänga ut enskilda företag, menar Rebecca Lucander och än har inget av de listade företagen hört av sig.

– Vi välkomnar deras frågor och vill gärna ha en dialog med dem om varför det inte finns en enda kvinna i deras ledningsgrupp, säger hon.

Allbright är en stiftelse med syftet att öka den kvinnliga andelen chefer i Sverige. Varje år tar de fram en rapport som visar hur könsfördelningen i ledande positioner ser ut i svenska börsbolag.  De skapar också en ”Svart lista” med de företag som har få kvinnliga ledare.

– Skulle mitt företag vara på en sådan skämslista skulle jag göra något åt det snabbt, säger Enis Pupulek.

På ”svarta listan” finns Investment AB Öresund, starkt kopplat till Sven Hagströmer, som även sitter i Allbrights ledning.

– För oss är det viktigt att han vågar stå för det och visar att man kanske inte alltid är bäst, men att man jobbar på det, säger Rebecca Lucander.

I Allbrights ledningsgrupp sitter fem namnkunniga kvinnor, bland annat dabattören Dilsa Demirbag-Sten, Sophia Bendz, global marknadsdirektör på Spotify, och Thérèse Mannheimer, en av grundarna till Lissly, och två män.

Kampanjen är smal och består av en stortavla utanför Handelshögskolan, den digitala skylten på Stureplan samt en annons i Svenska Dagbladets näringslivs avdelning.

– Anledningen till att vi går ut med kampanjen nu är för att uppmärksamma om Allbright-rapporten som kom ut i dag, just när många bolag börjar sina nomineringar av sina styrelser , säger Enis Pupulek.

Arbetsgrupp

KUND:

Allbright / Rebecca Lucander

BYRÅ:

Goodmorning Sunshine

KREATÖRER:

Enis Pupulek

Anders Dalenius

Måns Ulvestam

Erika Hellström

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev