Manpower startar nytt bolag

2011-11-10 06:10 Henrik Widell  

Manpower siktar in sig på de högutbildade med det nya bemanningsbolaget Experis. Mediekampanjen drar igång nästa vecka.

Manpower slår ihop de två bolagen Elan IT Resource och Manpower Professionals och bildar det nya bolaget Experis.

– Det har funnits flera mindre bolag som riktar sig till kandidater högre upp i värdekedjan, akademiker som har jobbat några år, men ingen större aktör. Nu går vi in och tar den positionen, säger Joakim Mörnefält, marknadsdirektör på Manpower.

Han är nyligen hemkommen från USA där han under tre år jobbat som global varumärkschef för Manpower. Den kampanj som togs fram för etableringen av Experis i USA ska användas globalt, även i Sverige. Kampanjmanéret är ”I am more”, vilket syftar till att varje människa har större potential än hon kanske själv inser. 

– De studier vi har genomfört har visat att kandidater på den här nivån ofta har ganska dålig självinsikt. Kampanjen är ett ”call to action”, att de sa komma till oss och få hjälp att komma vidare i karriären.

Manéret består av människor, eller så kallade morfar, där huvudena har bytts ut mot olika motiv. I en annons är till exempel huvudet en jetmotor och copyn lyder:   

”I am more. Att nå fram snabbare är mänskligt möjligt”

– Mänskligt möjligt är en röd tråd i kommunikationen. Det är vår värdegrund, vår tro på människans potential.

Kampanjen kommer, med start från nästa vecka, att dra igång utomhus, i print och på webben.

– Vi vill ha en snabb respons så vi har valt snabba medier.

Kampanjen är gjord av Martin Agency i USA.

Henrik Widell

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt