Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Manpower ompositionerar – slänger ut Ingo

Publicerad: 25 Maj 2011, 05:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Bemanningsjätten Manpower lanserar ny kommunikativ plattform – och byter reklambyrå i Sverige.


Ämnen i artikeln:

ManpowerStoråkers McCannGrey

För två och ett halvt år sedan inledde Manpower ett samarbete med McCann-byrån The Martin Agency.

Uppdraget: Att ta fram en helt ny kommunikativ plattform för bemanningsjätten.

Förutom enstaka annonser i Wall Street journal blir Sverige det första landet att rulla ut bolagets nya plattform.

En tydlig förändring är att Manpower nu kallar sig Manpower Group, ett namn som ska täcka in bolagets samtliga varumärken Manpower, Manpower Professional, Elan och Right Management.

– Manpower är väldigt kända för uthyrning. Men Manpower göra så mycket mer än bara uthyrning. Därför skapar vi Manpower Group för att berätta det för marknaden, säger Joakim Mörnefält, kommunikationsdirektör för Manpower Group i Sverige, till dagensmedia.se.

I samband med att den nya plattformen sjösätts får även reklambyrån Ingo, som under namnet Grey – innan sammanslagningen med Ogilvy – jobbat med Manpower i Sverige i många år, stryka på foten.

Istället blir Storåkers McCann Manpower Groups reklambyrå i Sverige.

– Jag har jobbat med The Martin Agency i två och ett halvt år för att skapa denna förändring och ompositionering. I och med att jag har den relationen jag har med Martin Agency faller det sig naturligt att jobba med Storåkers McCann i Sverige.

Manpower Group får nu en ny logotype och en egen kommunikativ plattform med ”utgångspunkt i mänsklig kompetens och insikten om dess betydelse för alla stora framsteg”.

I dagarna sjösattes den första kampanjen, som går i affärspress, under Manpower Groups nya kommunikationsplattform.

– Sverige är först ut, med undantag för enstaka annonser i Wall Street Journal, och vi kickar igång med denna kampanj i affärspress. Nästa steg är en kampanj för Manpower som kommer att komma inom några veckor.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.