Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

"Män shoppar inte – de fattar beslut" är budskapet i Zalandos kampanj för män

Publicerad: 16 mars 2017, 10:20
Uppdaterad: 16 mars 2017, 10:28

Skådespelaren James Franco frontar nya kampanjen som gör reklam för Zalandos "Man Box".


Ämnen i artikeln:

KampanjZalando

"Vi shoppar inte, vi fattar beslut", säger skådespelaren James Franco som frontar shoppingsajten Zalando senaste internationella reklamkampanj.

Kampanjen är framtagen för att marknadsföra Zalandos så kallade "Man box", specifikt för män.

"Män, vi har det ni behöver. Vad ni än gör vill ni se bra ut medan ni gör det. Därför är THE MAN BOX för dig", lyder Zalandos beskrivning av boxen.

Även på Zalandos sajt är det minst sagt tydligt att shoppingsajten riktar sig till målgruppen män: "Dude. My man. Skapa din MAN BOX" är budskapet på sajten.

Olika kategorier som "On the road", "Streetlife" och "On form" finns på shoppingsajten som kunden sedan kan klicka sig vidare på genom att klicka på knappen med texten "I'm ready to decide".

Budskapet i Zalandos reklamkkampanj är tydligt: "män shoppar inte, de fattar beslut".

Kampanjen har väckt kritiska och undrande röster på Twitter.

En personer skriver att "Denna annons är så problematisk, antyder att "riktiga" män inte shoppar och att kvinnor är obeslutsamma".

 

 

 

Men kampanjen har även väckt positiva reaktioner där människor skriver att de är nyfikna på boxen och kampanjen.

Zalandos vice vd för varumärkesmarknadsföring, Carsten Hendrich, säger att man genom kampanjen vill visa att Zalando inte bara är till för kvinnor – utan även för män.

"Män har sina egna shoppingvanor shoppingvanor, det är därför vi inte säger åt dem vad de ska ha på sig. Vi visar dem var de kan hitta sina favoritmärken och outfits – varken mer eller mindre", säger han till Fashionunited.

Det var 2013 som Zalando lanserade sin första reklamkampanj med män som målgrupp, något som Dagens Media rapporterade om.

I reklamkampanjen syns två män vid en bardisk. Den ene ger den andre komplimanger för hans jacka. Men istället för tal hörs bara grymtningar från männen, samtidigt som en textremsa visas.

– Att leka med klyschor är en del av vår strategi – vi vill le tillsammans med våra kunder. I vår förra reklam pekade vi på våra kvinnliga kunderns upphetsning över Zalandos sortiment och service med glimten i ögat. Det är, precis som de två männens överdrivna coolhet, självklart inte en bild av verkligheten utan snarare menat att vara underhållande, sa Britta Stephan, senior communication manager international på Zalando till Dagens Media vid tillfället och tillade:

– Zalandos tv-reklam kan uppfattas som provokativ men har aldrig dåliga intentioner.

Den senaste Zalandokampanjen syns bland annat på utomhustavlor i Stockholm.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

KampanjZalando

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News