Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

”Man får ha lite tålamod”

Publicerad: 26 April 2013, 09:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:47

Sedan pr-kategorin introducerades i Guldägget för fem år sedan har bara två pr-byråer vunnit. Men enligt Guldäggsgeneralen Maja Siösteen är reklambyråernas dominans inte ett problem.


Det blev The Fan Club som plockade hem ett Guldägg i kategorin PR i går. Därmed spöade den lilla reklambyrån pr-byråerna i deras egen kategori.

The Fan Clubs vinst är samtidigt en del av en trend som pågått sedan pr-kategorin infördes i Guldägget för fem år sedan.

Sedan dess har bara två pr-byråer, GCI och Agent Kommunikation, vunnit.

Detta har bland annat Mattias Ronge, pr-konsult på Deportivo, kritiserat i en debattartikel i Dagens Media förra året.

Men Guldäggsgeneralen Maja Siösteen tycker inte att reklambyråernas dominans i pr-kategorin är ett problem.

– Jag tycker snarare att det är kul. Perfect Fools är en digitalbyrå som vinner i event medan Prime PR vann digitalt. Kategorin heter PR men det betyder inte att det bara är den disciplinen som ska tävla där. Så svart och vitt är det inte, säger hon till Dagens Media.

Beror det också på att pr-byråerna inte är intresserade av Guldägget?

– Nej, jag tycker snarare att intresset har ökat och magkänslan är att fler pr-byråer tävlade i år. Vår utmaning ligger snarare i kategorierna och vi kanske bör se över dem. I dag är det inte bara reklambyråerna som står för kommunikationen och då måste kategorierna spegla det. Vi måste kanske bredda kategoribeskrivningarna så att det blir tydligare att alla discipliner kan tävla.

Du ser inte det som ett misslyckande?

– Nej gud nej. Det är klart att majoriteten av de som tävlar är reklambyråer men man får ha lite tålamod, säger Maja Siösteen och fortsätter:

– Landskapet håller på att förändras och vi får se till att Guldägget är med i den utvecklingen.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.