Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Magnus Jakobsson in i Platinaakademin

Publicerad: 26 April 2019, 06:30

Magnus Jakobsson, cd på Åkestam Holst.

Foto: Janne Næss

Åkestam Holst cd Magnus Jakobsson vann det prestigefyllda Platinaägget då guldäggen delades ut under torsdagskvällen. ”En av de absolut främsta, även på den globala scenen”, så löd en del av motiveringen.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstGuldägget

Åkestam Holst var den store vinnaren när guldäggen delades ut under torsdagskvällen. Störste enskilda vinnare av dem alla var byråns cd Magnus Jakobsson som tilldelades både Platinaägget och Guldskrift 2019. 

Platinaägget, Magnus Jakobsson, Åkestam Holst

Motivering:  ”En visionär hantverkare. En fritänkare, en underhållare, en genuin kommunikatör. ”Om du ska göra bilreklam, sök inspiration i din farmors gamla sticktidningar” är en mycket typisk replik från den här kreatören som vägrar köra fast i gamla hjulspår, som alltid är något nytt på spåren och som givit luft och röst till stora och små varumärken på ett sätt som de kanske inte ens själva visste att de behövde.

Ikea, SAS, McDonalds och Försvarsmakten är bara några tunga varumärken som gestaltats genom huvudet på denna copywriter och creative director. Priserna och branschens gillande har haglat, språkliga guldkorn har givit guldskrift och nuförtiden vet hela världens branschpress att det här inte är någon dussinkreatör, utan en av de absolut främsta, även på den globala scenen. Välkommen in i platinaakademien; Magnus Jakobsson.”

 

Guldskrift: Magnus Jakobsson och Fredric Tunholm, Åkestam Holst
Bidragsnamn:
”Till dig som lever” Uppdragsgivare: Papercut

Motivering: ”Fredric Thunholm och Magnus Jakobsson belönas med Guldskrift för att det enda som har hamnat fel i deras annons för Papercut, är en avokadokärna. Annars sitter allt, ned till minsta lilla skiljetecken, precis där det ska och är så väl avvägt att det skulle kunna vara irriterande. Men eftersom historien är så fantastisk är det istället bara imponerande.”

 

Guldblick: Petter Swanberg, Clara Uddman, Jesper Hellzén, Nord DDB Stockholm
Bidragsnamn: Chase the Exerhighs Uppdragsgivare: Björn Borg

Motivering: ”Man kommer inte undan. Denna art direction är lika påfrestande som konsekvent och genomarbetad. Vad som är fult eller snyggt ikullkastas av en punkig attityd och lekfullhet som alltför sällan lämnar skissblocket. Uttrycket är som en gif-animerad tv-shop på droger, och det endorfinstinna hantverket har lett fram till ett riktigt happy pill.”

 

Kycklingstipendiet:
Anna Ahnborg
Motivering:
”Med lätt hand designar du redan strategiskt, dynamiskt och drivet. Genom bländande idéer och imponerande hantverk adderar du stringens och tydlighet i dina jobb, oavsett storlek på uppdragsgivare. Du lyckas sätta din prägel på det du gör och resultatet är både hållbart och modernt.”

Anna Boberg
Motivering:
”Det här är en person som redan har en skrift av guld. Hon behärskar inte bara hantverket utan lyckas skriva med en helt egen ton. Med självförtroende låter hon en egen personlighet lysa igenom i sina jobb. Hon kommer gå långt.”

Petter Swanberg och Clara Uddman
Motivering:
”Med en idéhöjd och genomförande som tål att jämföras med branschens absoluta toppskick, har den här kreatörsduon redan lyckats göra ett stort avtryck på reklamsverige trots sin hittills korta erfarenhet. Att skapa kommunikation i världsklass är inget man förväntar sig av två kycklingar. Träffsäkert och Smooooth helt enkelt.”

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstGuldägget

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev