Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

"Magin uppstår när man vågar tänka annorlunda"

Publicerad: 4 December 2017, 06:00
Uppdaterad: 26 Augusti 2018, 04:14

EXPERTEN SVARAR. Kreatören Patrik Lindkvist ger sina fem bästa tips på hur man skapar "magisk" kommunikation.


Ämnen i artikeln:

Kampanj

Med boken ”Magisk kommunikation” vill Patrik Lindkvist visa hur du får ut maximal effekt av din kommunikation, och vad som skiljer det mediokra från det magiska. Det han kallar ”magisk kommunikation” menar han uppstår i mötet mellan strategi och kreativitet.

– Många av de jobb som jag har varit med i, som resulterat i någonting riktigt bra, tycker jag närmast kan beskrivas som magiska. Den största chansen att uppnå detta ligger i förmågan att vara annorlunda och bryta mot de konventioner som finns inom varje bransch, säger Patrik Lindkvis­t, och fortsätter:

– Det finns ett slags tyst överenskommelse om hur kommunikation kring exempelvis bilar, grönsaker eller målarfärg ser ut och som gör att alla tenderar att hamna i samma form. Det är när man vågar tänka helt annorlunda som magin uppstår.

Hur ska man göra för att våga gå ur sin bekvämlighetszon?

– Det gäller att vara öppen för det obekväma, även om det kan vara jobbigt att känna att det skaver lite grann. Men enligt min och många andras erfarenhet är det precis så det bör kännas. Detta bekräftas även av den forskning som finns kring vad som gör kommunikation affärsmässigt effektiv, som säger att ju mer kreativt utformad kommunikationen är och ju mer den får oss att känna någonting, desto mer effektiv är den. Vi utsätts för cirka 3 000 kommersiella budskap dagligen, och minns vanligtvis runt två av dessa. Det om något bevisar vikten av att inte se ut som alla andra.

Vilken är din personliga favorit av de företag som vågat bryta mot konventionerna?

– Doves ”Campaign for real beauty”, från 2004, tycker jag är fantastisk. Inte minst historien bakom, om hur byrån Ogilvy London sålde in sin idé till företaget. De tog fram en undersökning som visade att unga kvinnor mådde dåligt av hur bilden av just unga kvinnor såg ut i medierna, och kom fram till att de ville göra någonting för Dove som visade att skönhet kan se ut på många olika sätt.

Frågan var hur de skulle presentera idén för personerna på Dove, som huvudsakligen var män som byggt sina karriärer på att porträttera kvinnor på just det sättet.

– Byrån sökte upp deras unga döttrar och spelade in filmer där de öppenhjärtigt berättade om hur kvinnor i reklam och medier fick dem att känna sig otillräckliga. Efter det fanns det självklart inget sätt för cheferna på Dove att fortsätta reproducera de normer som fick deras egna döttrar att må dåligt.

Denna artikel har tidigare varit publicerad i Dagens Media nummer 22, 2017.

Så uppnår du "magisk" kommunikation

Resultatet

Det kan låta självklart, men det är förvånansvärt ofta som vi inte tänker på vilket resultat vi vill åstadkomma. Iblan­d har någon köpt ett annonsutrymme utan att veta vad det ska fyllas med, ibland finns det pengar över som måste spenderas, och ibland gör företag reklam bara för att de alltid har gjort det. Men om du inte vet vart du vill komma är det väldigt svårt att komma fram.

Målgruppen

Tänk inte bara på vad du själv vill få ut av kommunikationen. Lär känna människorna du vill prata med, men inte som konsumenter eller målgrupper, utan som människor av kött och blod, med känslor, problem och behov. Lär dig att förstå hur de reagerar och agerar och vilken plats din produkt, tjänst eller fråga har i deras liv.

Kreativiteten

Ta fram kommunikation som är kreativ och väcker känslor för ditt budskap, och som får människorna att reagera och agera på ett sätt som uppfyller resultatet. All forskning visar att kommunikation som är kreativ och väcker känslor ger större affärsmässig effekt i längden.

Våga vara obekväm

Tänk efter – är din kommunikation något som är intressant och överraskande nog för människor att prata om och dela med sig av? Om det känns pirrigt, obekvämt och får dig att ifrågasätta om du verkligen kan göra det, är du på rätt spår. Annars har du inte tagit i tillräckligt.

Var relevant

Tänk på att det inte räcker med uppmärksamhet. Den är inte värd någonting om du inte samtidigt berättar något om varför människor ska bry sig om din produkt, tjänst eller fråga.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev