Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Lyfter ålderspress – med utgångsdatum på kvinnor

Kampanjen "Marriage market takeover" väckte stora reaktioner – nu kommer uppföljaren kallad "The expiry date".

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 21 Juni 2017, 13:56
Uppdaterad: 21 Juni 2017, 14:09

Ämnen i artikeln:

KampanjForsman Bodenfors

Förra året väckte den kinesiska kampanjfilmen "Marriage market takeover" starka reaktioner världen över. Hudvårdsmärket SK-II riktade strålkastarna på hur ogifta kvinnor över 25 år i Kina beskrivs med hjälp av termen "Sheng nu" som översatt till engelska blir "leftover women".

Bakom den virala kampanjen står Forsman & Bodenfors som förra året sade till Dagens Media att man inte riktigt hade räknat med så stor spridning.

– Vi var medvetna om att det här är ett ämne som är högst aktuellt i Kina, att det är provocerande och utmanande med stark relevans i målgruppen. Så visst förväntade vi oss att väcka diskussion, men riktigt så här stor spridning hade vi inte räknat med. Det blev snabbt tydligt att kampanjen har en väldig emotionell effekt, sade Susanna Fagring, projektledare på Forsman & Bodenfors, till Dagens Media vid tillfället.

I dag släpps uppföljaren under namnet "The expiry date" som den här gången sträcker sig utanför Kinas gränser till att omfatta även Japan och Sydkorea. Även denna gång är det Forsman & Bodenfors som ligger bakom kampanjen.

Enligt en undersökning av SK-II känner bara 2 av 10 kvinnor i Asien sig bekväma med att bli gamla. Anledningen är press från vänner, familj och samhälle eller pressen över att gifta sig. Det vill hudvårdsmärket råda bot på.

Tanken med kampanjen är att få till en pan-asiatisk diskussion om pressen kvinnor har på sig att ha uppnåt vissa saker i livet inom en viss ålder. För att bryta stigmat kring åldersrelaterad press har man även skapat hashtaggen #INeverExpire" för att få kvinnor att dela sina tankar kring ämnet.

Filmen följer tre kvinnors liv där en "bästföre-märkning" finns stämplade på kvinnornas hud. "Har vi ett utgångsdatum?", frågar sig berättarrösten.

Credlista:

Creative Agency: Forsman & BodenforsAccount Supervisor: Susanna FagringAccount Manager: Margarita Testa, Helena LignellArt Director: Sophia Lindholm, Karina UllensvangCopywriter: Tove Eriksen Hillblom, Karolina WidellDesigner: Christian SundénPlanner: My TroedssonPR Strategist: Amat LevinAgency Producer: Alexander BlidnerProduction company: WFCPostproduction: Online: Gangster. Telecine: Company 3/Tom Poole Media/PR agency: Be OnDirector: Max VitaliProducer: Petra Johansson, Frederic RinnanMusic: Håkan ErikssonD.O.P: Tim Maurice-JonesEditor: Johan WikSound: Mediamonks

Ämnen i artikeln:

KampanjForsman Bodenfors

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.