Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

LRF om Oatly-domen: "Principiellt viktig"

Publicerad: 19 November 2015, 12:20
Uppdaterad: 20 April 2016, 20:17

LRF Mjölk välkomnar Marknadsdomstolens dom – som förbjuder Oatly att hävda att mjölk inte passar för människor.


I dag kom domen i den stora marknadsföringstvisten mellan Svensk Mjölk och Oatly. Marknadsdomstolen förbjuder Oatly, vid hot om vite på två miljoner kronor, att använda en rad påståenden som ger intryck av att mjölkprodukter, till skillnad från havrebaserade livsmedel, inte passar för människor.

”It’s like milk, but made for humans” och "No milk. No soy. No badness” är några av de påståenden som bedöms stå i strid med marknadsföringslagen.

Svensk Mjölks verksamhet har sedan en tid tillbaka "tagits över av LRF Mjölk och Växa Sverige", enligt organisationens sajt.

Rent operativt är det LRF Mjölk, en del av Latbrukarnas Riksförbund, som har jobbat med tvisten.

LRF Mjölk ”välkomnar” Marknadsdomstolens utslag, som meddelades tidigare i dag. Enligt LRF Mjölk har domstolen gått på deras linje i sex av sju yrkanden. Oatly ska även betala rättegångskostanderna, vilket är praxis att den förlorande parten gör.

– Enligt våra jurister är det en välformulerad dom och den är principiellt viktig. Vi kan konstatera att Marknadsdomstolen slår fast att Oatlys marknadsföring i väsentliga delar är både vilseledande och misskrediterande, och det är ovanligt att domstolen använder både de uttrycken i sådana här ärenden, säger Jonas Carlberg, chef för LRF Mjölk till Dagens Media.

Oatly har under processens gång satsat på att göra pr och kampanjer av det faktum att Svensk Mjölk velat stoppa deras marknadsföring.

Jonas Carlberg säger att det är ett pr-spel som LRF Mjölk ”inte har deltagit i”.

– Vår bransch har befunnit sig i ett svårt marknadsläge och den uppmärksamhet som har varit kring detta visar att det finns ett starkt stöd för svensk mjölkproduktion. Konsumtionen av mjölkprodukter är stabil eller något ökande, säger han.

Jonas Carlberg poängterar att LRF Mjölk inte har några synpunkter på Oatly som företag, eller deras produkter som sådana.

– Vi har velat pröva om de påståenden som Oatly gjort kring mjölkprodukter har varit förenliga med svensk lag. Vi välkomnar att domstolen delar bedömningen när det gäller de påståenden som vi har lagt fram.

Om Oatly har gynnats av den massiva uppmärksamheten kring stämningen säger sig Jonas Carlberg inte kunna bedöma.

Dagens Media har sökt Oatlys presschef Catharina Henriksson. Till tidningen Resumé säger hon att Oatly redan tidigare har anpassat sin marknadsföring samt att Oatly kan ha vunnit rent pr-mässigt på tvisten.

– Det är ingen seger att förlora i marknadsdomstolen. Men tvisten har gjort att Oatly fått större uppmärksamhet, och vi vill skapa en debatt om hälsa, hållbarhet och miljö, säger hon till Resumé.

Hon kallar även domen för en "förlust för mänskligheten", då den begränsar möjligheterna att kommunicera alternativ till mjölk.

– Vår tolkning är att domen handlar om mer än några enstaka formuleringar. Det här är en stor industri som desperat försöker stoppa framväxten av växtbaserade livsmedel, säger Catharina Henriksson till Resumé.

Marknadsdomstolens avgöranden kan inte överklagas, då domstolen är högsta instans i mål som kommer inför domstolen.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.