Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Love Generation tar bilder åt LG

Publicerad: 12 Maj 2010, 07:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Den LG-sponsrade pop-gruppen Love Generation är dragloket i elektronikjättens mobillansering. I reklamfilmen presenteras även bandets första singel.


LG och musikbolaget LMG, med producenten Redone i spetsen, har i ett gemensamt projekt satt ihop gruppen Love Generation med hjälp av en talangtävling. Även MTG och Universal Music deltar.

– Vi möjliggör för tjejerna att leva ut sin dröm. Love Generation är ett sätt för oss att skapa mer attityd kring vårt varumärke och musiken är ett bra element för att skapa uppmärksamhet, säger Johan Lidenmark, nordisk marknadschef för LG:s mobiler.

Reklambyrån Tank Y&R fick i uppdrag av LG att göra en lanseringskampanj för Viewty GT400 som positionerar LG som en social möjliggörare. Mobilen skulle vara i fokus samtidigt som tjejerna i Love Generation presenteras. Lösningen blev att låta tjejgruppens medlemmar dokumentera sin resa till Los Angeles där de har spelat in sin första låt. Den får också vara soundtrack till reklamfilmen för mobilen.

– Kampanjkonceptet är ”share the moment” och tjejerna delar med sig av resans lite speciella ögonblick under med hjälp av mobilens kamera. Vi vill på så sätt visa att det är en riktigt bra, lättanvänd kameramobil, säger Hans Ahlgren, cd på reklambyrån Tank Y&R.

Kampanjen har precis startat och den går i film, print, online och radio. Den riktar sig till en yngre publik och kompletteras med en taktisk butikskampanj.

– Vi vill inte smyga med att LG är med och sponsrar. Love Generations första låt lanseras i samband med kampanjen och LG har exklusivitet på den veckan ut. LG kommer också att synas när Love Generation spelar på Rix FM:s sommarturné och NRJ in the park, säger Joakim Antelius, creative media manager på LG:s mediebyrå Mindshare, som står bakom Love Generation-upplägget.

LG kompletterar kampanjen i sociala medier för att stötta både gruppen och den egna mobillanseringen.

Joakim Antelius:

– Vi har bland annat producerat högkvalitativt ”behind-the-scenes” från inspelningen och vistelsen i LA, som ska distrubueras på Lovegeneration.se , deras Facebook-grupp och på LG:s sajt.

Kampanjfakta

Tank Y&R arbetsgrupp: Hans Ahlgren (projektledare/cd), Fredrik Forsling, Magnus Uddenberg och Mattias Johansson (ad), Kicki Hansen (copy), Jenny Landström och Emma Söderberg (juniorteam), Anna-Karin Rosén (original), Gabriela Ortiz (produktionsledning), Lars Nordling (faktor).

Mindshare projektledargrupp: Joakim Antelius (kreativt ansvarig LG) och Sebastian Sjöberg (kreativ digital planner).

Filmproduktionsbolag: Ragtime

Radioproduktion: Flickorna Larsson

Stillbildsfotograf: Roy Rossovich.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.