Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Lou Reed om reklam och kreativitet

Publicerad: 28 Oktober 2013, 07:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:58

Lou Reed är död. I juni var han dragplåster för reklamfestivalen Cannes Lions.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Lou Reed har dött i sviterna av sin leveroperation. Nedan kan du läsa Dagens Medias artikel från Cannes Lions 2013:

Närmare en halvtimme försenad släntrar Lou Reed in i "speakers corner" i festivalpalatset i Cannes. Han är här för att prata om kreativitet och reklam.

Han inleder med att surna till rejält över en fotoblixt.

– No flash means no flash!

Han hotar med att kasta ut den som gör om det – innan han, något motvilligt, börjar svara på frågor, först om vad han gör på en festival för reklam?

– Till skillnad från de som laddar ner saker gratis så betalar faktiskt reklambranschen för den musik de använder, säger han, och fortsätter:

– Nu finns det ju saker som Spotify, som nästan inte betalar något till artisterna.

Tycker du att det var bättre förr?

– Nej absolut inte, men det var annorlunda. Det har gått utför ända sedan Shakespeares tid.

Vad inspireras du av nuförtiden?

– Allt. Det finns så mycket i världen. Allt kan vara inspiration, du kan ju skriva om frukostflingor.

– Och om Snowden. Fantastiskt. Om de får Snowden till Island, det kan man göra ett album av.

Vad är dina tankar kring Edward Snowden och hans avslöjande?

– Jag är helt mållös. Absolut helt mållös. Att någon som är så ung, vad är han 22? Att vara så ung och ha tillgång till den typen av tunga hemligheter – och att dessutom kunna avslöja dem...

– Det är så chockerande. Wow. Vad säger det om vår säkerhet? säger han och byter plötsligt spår:

– Och hela grejen med drönare? Det var en vän till mig som uppfann drönarna. Vad är skillnaden mellan drönare och stridsflygplan?

– Hallå – jag ställde en fråga!

En man i publiken svarar att drönare är förarlösa.

– Ja, men någon kontrollerar dem.

Hur håller du dig kreativ?

– Jag masturberar varje dag. Ok, nästa fråga.

Vilken typ av reklam attraherar dig?

– Det finns så mycket kreativa människor som gör reklam nuförtiden, det är inte som förut. Mycket bilreklam tycker jag är vacker.

Vilken roll har musiken att spela i reklam, tycker du?

– Utan musiken kan vi lika gärna stänga planeten. Vi kunde lika gärna vara döda. jag kan inte tänka mig något värre. Musiken är hjärtslagen och blodet hos mänskligheten.

Vad är en perfekt dag för dig?

– Today. Jag tycker om att se ansiktena på människorna som skapar vackra saker.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.