Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Lokaldelen fälls för "likbränning"

Publicerad: 20 september 2012, 06:11
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:10

Lokaldelens reklamfilm där en hund råkar tända eld på ett lik har fått massiv kritik. Nu fälls den av Reklamombudsmannen, som anser att reklamen är stötande.


DT

Dante Thomsen


Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Dagensmedia.se har tidigare rapporterat om den hårda kritik som i maj i år riktades mot en av Lokaldelens reklamfilmer. Många ansåg att filmen, som utspelar sig under en begravning, var stötande och obehaglig.

Något som bolagets vd Kim Graven-Nielsen inte tog allt för allvarligt på.

– Vissa tycker att filmen är rolig och har underhållsningsvärde men som alltid när man gör något som sticker ut finns det också vissa som tycker att det inte passar dem. Intentionen är inte att skapa arga reaktioner eller såra någon, vi har gjort detta med glimten i ögat, sa han då.

Men nu fälls reklamfilmen alltså av Reklamombudsmannens opinionsnämnd, som anser att den är stötande.

"Det är enligt nämnden ett grundläggande etiskt krav att reklam som innehåller skämt om döden eller personlig sorg ska utformas med särskild varsamhet. Nämnden konstaterar att det scenario som utspelas i reklamfilmen kan antas väcka stort obehag hos ett stort antal konsumenter", skriver nämnden i beslutet.

Den aktuella reklamfilmen är producerad av First Flight Communications.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev