Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Loka satsar på basket

Publicerad: 18 Maj 2016, 08:59
Uppdaterad: 18 Maj 2016, 09:58

Idag lanserar Loka och Svenska Basketbollförbundet ett långsiktigt samarbete för att göra en insats i samhället.


Genom samarbetet och projektet "Loka Heroes" vill man hitta basketentreprenörer som vill öppna upp för mer basket där det behövs som mest.

Projektet presenteras idag på kampanjsidan.

Tanken är att Loka och Svenska Basketbollförbundet ska hjälpa till med resurser, pengar, kunskap och utrustning för att basketidéerna ska kunna bli möjliga. Via Loka Heros hemsida och via Facebook kommer projektet att presenteras löpande för att inspirerar och få fler att vilja delta i projektet och komma på nya egna sätt att göra en skillnad för människor genom basketen.

– Vi har valt just basket för att det är en sport som vi ser gör skillnad i samhället. Det är en jämställd sport, med lika många killar och tjejer som spelar och en sport som står för mångfald. Det är jättespännande att vara med och göra skillnad genom det här projektet. Jag ser framemot att se vilka projekten blir och på vilket sätt de kan leda till bland annat hälsa och mångfald, säger Anna Lidström, marknadschef på Loka till Dagens Media.

Ambassadör för projektet är hiphopduon "Ison och Fille", eller Ison Glasgow och Felipe Leiva Wenger som de heter.

Den första "Hero" att utses i projektet och få sin basketidé förverkligad är Jonas Morin, basketprofil från Huddinge Basket. Hans idé var att ge 100 barn i Vårby möjlighet att spela basket.

Planen är alltså att fler personer ska ta fram fler idéer som en jury bestående av bland annat Fredrik Spendrup och Svenska Basketbollsförbundets generalsekreterare Lena Wallin-Kantzy sedan kommer rösta fram och genomföra.  Ansvarig byrå: Håkanson UnitedWebbyrå: HolyProduktionsbolag: Bläck StudiosProjketledare SBBF: Mats Elsnitz

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.