LO: "Vi säger inget om hur man ska rösta"

2014-02-24 10:33 Simon Andrén  

Johan Ulvenlöv, sociala medier-strateg hos LO, om Reinfeldts kritik mot kampanjfilmen.

Den drygt 20 minuter långa "Reinfeldts Sverige – siffror och berättelser från ett förändrat land" är producerad av Spets Produktion. Med i samarbetet finns även Greenhill Relations, LO:s pr-byrå-partner.

Filmen spelades in i januari och februari och enligt produktionens pressmaterialet får tittaren följa "verkliga människor". Personer som agerade utan större förberedelse eller manus, säger Johan Ulvenlöv, sociala medier-strateg hos LO, till Dagens Media.

– Vi åkte på en vinterturné i januari-februari. Då under turnéen träffade vi medlemmar och hörde om de ville medverka. De har inte förekommit något manus, eller casting. Vi var i Tranås och följde de här personerna under en dag. Det är människor som funderar över sin framtid.

Statsminister Fredrik Reinfeldt, (M), ifrågasätter i Expressen att LO-arbetarnas liv skulle bli bättre om Socialdemokraterna ledde regeringen. Han påpekar att "de som finns inom LO-arbeten runt om i Sverige röstar väldigt olika".

Johan Ulvenlöv, LO:

– Vi sticker inte under stolen med vårt samarbete med Socialdemokraterna. Det är viktigt. Vi driver på för ett regeringsskifte. Men i den här filmen säger vi väldigt lite om hur vi tycker att man ska rösta. Här låter vi personerna själva stå i centrum och berätta. Så får man dra sina egna slutsatser.

Priset för produktionen är 650 000 kronor. Då ingår  videoannonsköp på Youtube med ungefär 200 000 kronor.

LÄS ÄVEN:

Filmen som ska sänka Reinfeldt

Simon Andrén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt