Gå direkt till textinnehållet

LO: "Vi säger inget om hur man ska rösta"

Johan Ulvenlöv, sociala medier-strateg hos LO, om Reinfeldts kritik mot kampanjfilmen.

Den drygt 20 minuter långa "Reinfeldts Sverige – siffror och berättelser från ett förändrat land" är producerad av Spets Produktion. Med i samarbetet finns även Greenhill Relations, LO:s pr-byrå-partner.

Filmen spelades in i januari och februari och enligt produktionens pressmaterialet får tittaren följa "verkliga människor". Personer som agerade utan större förberedelse eller manus, säger Johan Ulvenlöv, sociala medier-strateg hos LO, till Dagens Media.

– Vi åkte på en vinterturné i januari-februari. Då under turnéen träffade vi medlemmar och hörde om de ville medverka. De har inte förekommit något manus, eller casting. Vi var i Tranås och följde de här personerna under en dag. Det är människor som funderar över sin framtid.

Statsminister Fredrik Reinfeldt, (M), ifrågasätter i Expressen att LO-arbetarnas liv skulle bli bättre om Socialdemokraterna ledde regeringen. Han påpekar att "de som finns inom LO-arbeten runt om i Sverige röstar väldigt olika".

Johan Ulvenlöv, LO:

– Vi sticker inte under stolen med vårt samarbete med Socialdemokraterna. Det är viktigt. Vi driver på för ett regeringsskifte. Men i den här filmen säger vi väldigt lite om hur vi tycker att man ska rösta. Här låter vi personerna själva stå i centrum och berätta. Så får man dra sina egna slutsatser.

Priset för produktionen är 650 000 kronor. Då ingår  videoannonsköp på Youtube med ungefär 200 000 kronor.

LÄS ÄVEN:

Publicerad 2014-02-24 09.33Uppdaterad 2015-12-06 12.46

Dela artikeln: