Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

LO:s stora valfilm klar

För första gången lägger LO valkrutet på tv.


Publicerad 2014-04-23 07:26
Uppdaterad 2015-12-06 12:40

Ämnen i artikeln:

LO

Dela artikeln:

På måndag presenterar LO kampanjfilmen "Sverige kan bättre". För första gången i en valrörelse har organisationen lagt huvuddelen av resurserna på rörlig bild.

Filmen kommer i april och maj att gå som tv-reklam. Under sommaren flyttar kampanjen in i biomörkret, för att sedan ta klivet tillbaka till tv-sofforna under sensommaren, fram till valet.

– Det blir en större tv-satsning under augusti och september, under slutspurten. Vi har tidigare inte haft någon så här stor filmsatsning under en valrörelse, säger val- och kampanjledaren Tobias Gerdås till Dagens Media.

Under tidigare valrörelser har LO:s kampanjer främst gått utomhus. Satsningen på rörlig bild sparkades igång i vintras med en info-commercial, där Karl-Petter Thorwaldsson, LO:s ordförande, reste runt i landet och träffade medlemmar.

Den nya filmen, "Sverige kan bättre", har producerats av New Land, och regisserats av Gustav Johansson, som tidigare arbetat för bland andra HBO och Levi's.

– Det är ett proffsigt ungt gäng som är väldigt sugna på att jobba med politisk kommunikation. Filmen är en klassisk 45-sekundare, med en kortversion, säger Tobias Gerdås.

Filmen är, enligt Gerdås, en "beskrivning av ett Sverige som har tappat en hel del av den kraft som finns i det här landet. Där välfärden får stå tillbaka för sänkta skatter, och där arbetslösheten har bitit sig fast på en hög nivå".

De 45 sekunderna börjar i moll men slutar i dur, säger han.

– Ambition är att skapa famtidstro. Så vi går från mörkt till ljust.

LO-kampanjen är ett samarbete med strategibyrån Sandegård & Partners, som i sin tur samarbetat med fristående kreatörer.

Fyra byråer var inblandade i pitchen, som inleddes i höstas, och där ett krav var att byrån har kollektivavtal.

Vid sidan om "Sverige kan bättre" är det andra benet i LO:s valkampanj ett ringcenter, som redan dragit igång i Stockholm.

Förtroendevalda och aktiva från LO-förbunden samlas för att ringa sina medlemmar och prata politik vid sammanlagt 47 center runt om i landet.

– Ringcenter och tv-reklam är huvudsatsningen, säger Tobias Gerdås.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.