Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

LO:s stora valfilm klar

Publicerad: 23 April 2014, 07:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:40

För första gången lägger LO valkrutet på tv.


Ämnen i artikeln:

LO

På måndag presenterar LO kampanjfilmen "Sverige kan bättre". För första gången i en valrörelse har organisationen lagt huvuddelen av resurserna på rörlig bild.

Filmen kommer i april och maj att gå som tv-reklam. Under sommaren flyttar kampanjen in i biomörkret, för att sedan ta klivet tillbaka till tv-sofforna under sensommaren, fram till valet.

– Det blir en större tv-satsning under augusti och september, under slutspurten. Vi har tidigare inte haft någon så här stor filmsatsning under en valrörelse, säger val- och kampanjledaren Tobias Gerdås till Dagens Media.

Under tidigare valrörelser har LO:s kampanjer främst gått utomhus. Satsningen på rörlig bild sparkades igång i vintras med en info-commercial, där Karl-Petter Thorwaldsson, LO:s ordförande, reste runt i landet och träffade medlemmar.

Den nya filmen, "Sverige kan bättre", har producerats av New Land, och regisserats av Gustav Johansson, som tidigare arbetat för bland andra HBO och Levi's.

– Det är ett proffsigt ungt gäng som är väldigt sugna på att jobba med politisk kommunikation. Filmen är en klassisk 45-sekundare, med en kortversion, säger Tobias Gerdås.

Filmen är, enligt Gerdås, en "beskrivning av ett Sverige som har tappat en hel del av den kraft som finns i det här landet. Där välfärden får stå tillbaka för sänkta skatter, och där arbetslösheten har bitit sig fast på en hög nivå".

De 45 sekunderna börjar i moll men slutar i dur, säger han.

– Ambition är att skapa famtidstro. Så vi går från mörkt till ljust.

LO-kampanjen är ett samarbete med strategibyrån Sandegård & Partners, som i sin tur samarbetat med fristående kreatörer.

Fyra byråer var inblandade i pitchen, som inleddes i höstas, och där ett krav var att byrån har kollektivavtal.

Vid sidan om "Sverige kan bättre" är det andra benet i LO:s valkampanj ett ringcenter, som redan dragit igång i Stockholm.

Förtroendevalda och aktiva från LO-förbunden samlas för att ringa sina medlemmar och prata politik vid sammanlagt 47 center runt om i landet.

– Ringcenter och tv-reklam är huvudsatsningen, säger Tobias Gerdås.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

LO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev