Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Lloyds Apotek: ”Namnbytet har fungerat över förväntan”

Publicerad: 5 Februari 2014, 04:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:49

Medstop och Kronans Droghandel slogs ihop under namnet Kronans Apotek, samtidigt som Doc Morris bytte namn till Lloyds Apotek under förra året. Båda kedjorna uppger att namnändringen varit positiv.


Ämnen i artikeln:

Kronans Apotek

Det var i mitten på juni som Doc Morris över en natt bytte namn till Lloyds Apotek efter ett ägarbyte. Namnbytet ligger till stor del också bakom att kedjan under förra året ökade sina medieköp rejält – från 20 till 50 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar.

– Namnbytet har fungerat över all förväntan. Det har påverkat medieinvesteringarna eftersom vi haft en ny logotyp och ett nytt varumärke att kommunicera, säger Fredrik Ljungström, marknads- och försäljningsdirektör på Lloyds Apotek.

Det har nu gått ungefär fyra år sedan de första fristående apoteken dök upp på den svenska marknaden. En utmaning för apoteken är att differentiera sig på marknaden.

Lloyds Apotek har nu valt att satsa på expertkategorierna hud och värk, vilket också genomsyrar marknadsföringen. Kedjans reklambyrå är Ahlstrand och Wållgren. Mediebyrå är Bizkit.

– Hud och värk ska vi kommunicera hela året. Basen är utbudsannonsering i print och digitala medier. Eventuellt ska vi också fortsätta med tv.

Kronans Droghandel gjorde ett mindre namnbyte förra året då kedjan slogs ihop med Medstop och istället blev Kronans Apotek. Enligt Minna Dahlberg, marknadschef på Kronans Apotek, omfattar det bredare varumärket även kost och träning, hudvård och skönhet.

– Namnbytet är ett viktigt led i vårt varumärkesbyggande av en ny apotekskedja. Ofta när man associerar till apotek tänker man i första hand på sjukdomar och läkemedel, vilket vi naturligtvis tycker är jätteviktigt, men att må bra kan ju handla om så mycket mer, säger Minna Dahlberg.

I väntan på att lansera det nya varumärket drog kedjan ner på medieköpen, vilket tydligt syns hos Sifo Reklammätningar. Det gamla Kronans Droghandel minskade medieinvesteringarna med hela 57 procent till 10 miljoner kronor brutto under 2013.

Kedjans reklambyrå är Le Bureau och mediebyrå är Tre Kronor.

– Vi vill naturligtvis fokusera på att sätta det nya varumärket och kedjan på kartan istället, vilket är en av detta och kommande års prioriteringar.

Att apoteksmarknaden sedan avregleringen krympt till att omfatta ett färre antal aktörer tror Minna Dahlberg är positivt för konsumenterna.

– Det borde leda till att det blir lättare för konsumenterna att tyda vilka värden de olika kedjorna faktiskt står för. En annan intressant utveckling är att det nu sker en större sortimentsbreddning inom hälsa och skönhet här i Sverige, vilket känns både nytt och spännande.

Läs mer om konkurrenterna Apotek Hjärtat och Apoteket i Dagens Media nummer 2, 2014. Har du ingen prenumeration kan du teckna en här.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Kronans Apotek

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.