Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Linus Karlsson gör komisk reklamfilm

Linus Karlssons Ming gör komisk reklam för Smiths solglasögon.


Publicerad 2016-05-23 10:04
Uppdaterad 2016-05-23 10:04

Ämnen i artikeln:

Linus Karlsson

Dela artikeln:

Campaignlive rapporterar att Linus Karlssons reklambyrå Ming tagit fram en reklamfilm för Smiths solglasögon för fiskare. Solglasögonens teknik ska göra det enklare för fiskaren att se fisken under vattnet.

Bakgrunden till filmerna är forskning som visar att 8 av 10 väljer Smiths solglasögon. Linus Karlsson blev däremot blev nyfiken på vilka de två som inte väljer solglasögonen är,skriver Campaignlive.

Där och då föddes idén till reklamfilmerna och karaktärerna Frank och Marty.

Frank och Marty är två gamla fiskevänner, och tillika arbetskamrater. De båda gillar teknik och att uppfinna nya prylar, men gränsen för dem går vid att använda Smiths solglasögon.

"Folk bryr sig inte om reglerna längre" är en av Martys kommentarer i filmerna.

Linus Karlsson lade sitt fokus på att skapa trovärdiga karaktärer som man kan relatera till, som man känner sympati för och som man gillar, även fast de inte gillar solglasögonen.

– Kampanjen är omvänd eftersom den inte inkluderar produkten. Det skulle ha varit enkelt att göra dem till personer som man inte gillar, exempelvis som två rednecks eller liknande. Jag tror att det tillför ett lagrer av komplecitet till handlingen. Att du som tittare istället tänker "Jag gillar verklligen dessa killar, men de gillar inte varumärket, därför gillar jag varumärket ännu mer eftersom det är så självsäkert", säger Linus Karlsson till Campaignlive.

De två män som spelar Frank och Marty inte är skådespelare, vilket Linus Karlsson menar gör att man gillar dem desto mer. "Frank" är en licenserad guide i Everglades och "Marty" har aldrig stått framför kameran innan denna kampanj, vilket gör dem verkliga.

Ebba Elfstrand

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.