Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Lindex dansande kalsongman frias

Publicerad: 4 December 2013, 09:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:54

Lindex dansande kalsongman är ett sexobjekt – men inte på ett sätt som är kränkande för män. Det anser Reklamombudsmannens opinionsnämnd.


Ämnen i artikeln:

LindexReklamombudsmannen

Kampanjen med den dansande kalsongmannen har producerats av reklambyrån Saturday i London och gick vecka 36-42.

I kampanjen ses mannen, som alltså endast har kalsonger på sig, bland annat vicka på höfterna och göra salsa-liknande danssteg.

Kampanjen innehåller också texter som ”The brief, feeling flamboyant?”, ”The trunk, feeling sexy?” och "Pick your perfect package".

Det har upprört flera privatpersoner som anmält kampanjen till Reklamombudsmannen. Enligt en anmälare är Lindex reklam sexistisk och objektifierande ”på ett motbjudande sätt”.

En annan anmälare tycker att bilderna är sexistiska och pornografiska.

På Lindex beklagar man att några uppfattat reklamen på ett negativt sätt. Man håller dock inte med om att annonsen är sexistisk.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd håller med och friar kampanjen.

" Vi finner att mannen på bilderna och i filmerna i och för sig framställs som ett sexobjekt men att han har en tydlig koppling till de marknadsförda produkterna som är underkläder. Mannen framställs inte genom poser och miljö eller på annat sätt som ett sexobjekt på ett sätt som kan anses kränkande för män i allmänhet", skriver RON.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

LindexReklamombudsmannen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.