Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Linda Pira frontar Klamydiamåndagen

Publicerad: 25 September 2014, 07:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:27

Fyra artister ska få fler att klamydiatesta sig.


Ämnen i artikeln:

TBWA

Klamydiamåndagen.se startar den 29 september och pågår till den 30 november. Kampanjen, som inte längre är en dag utan en hel månad, drivs av Folkhälsomyndigheten.

Den produceras av TBWA.

I år tar man hjälp av fyra musiker och artister för att nå ut med budskapet – vikten av att klamydiatesta sig.

Linda Pira, Zacke, Ida Redig och Scotts gör nytolkningar av låtar. Linda Pira gör en remix på "Bang Bang".

– Det enda rätta är att köra safe och använda kondom. Om du har haft oskyddat sex ska du testa dig. Att göra ett test är att visa både hänsyn och respekt, säger hon i ett pressmeddelande.

Hiphop-artisten Zacke från Luleå säger att han medverkar för att det är "a good cause".

– Jag blev tillfrågad att vara med i den här kampanjen och tyckte att det var ett nice koncept - att genom musik upplysa och avdramatisera, säger han i pressmeddelandet.

Via Twitter, Facebook och Instagram, med hashtaggen #klamydiamåndagen kommer artisterna att uppmana unga att testa sig. Kammpanjens huvudmålgrupp är unga män, 20 till 24 år.

Lennie Lindberg utredare på Folkhälsomyndigheten:

– Unga män har färre naturliga vägar in i hälso- och sjukvården jämfört med unga kvinnor. I år har vi valt artister som kan tränga igenom mediabruset och nå unga män på ett bra sätt.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TBWA

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.