Gå direkt till textinnehållet

Linas matkasse fälls dubbelt av RO

En annons för Linas matkasse är vilseledande både vad gäller pris och jämförande, anser Reklamombudsmannen. Annonsen fälls därför dubbelt.

Annonsen är producerad inhouse av företaget Carolinas Matkasse, som ligger bakom Linas matkasse. Den föreställer en kvinna som håller i olika råvaror. Under en text om vad matkassen innebär står i stor stil 499:-, under detta står i liten stil ”Ordinarie pris 749:- Nu till prova-på-pris!”. Dessutom syns två pratbubblor och texten i den ena lyder ”Billigare än i butik”.

Enligt anmälaren är reklamen vilseledande på två sätt. Dels för att det inte står något om att det lägre priset endast gäller vid första köptillfället. Dels för att det inte finns några belägg för påståendet att matkassen skulle vara ”Billigare än i butik”.

Annonsören säger att det tydligt framgår att 499 :- är ett prova-på-erbjudande. De säger också att den kund som går in på deras hemsida kan läsa att erbjudandet endast gäller för första matkassen. Reklamombudsmannen, RO, anser att det inte framgår att det lägre priset bara gäller för den första matkassen. Därför är annonsen missvisande.

Vad gäller påståendet om att matkassen är ”Billigare än i butik”, så säger annonsören att detta underbyggs av deras egna analyser. De säger dock att värdet på varje kasse varierar i och med säsong och innehåll.

Reklamombudsmannen anser att det är svårt att göra en jämförelse mellan matkassen och butiksvaror eftersom att det handlar om olika typer av produkter. Dessutom anser inte RO att den egna undersökningen som företaget lutar sig på är tillräcklig. Därför fälls Carolinas Matkasse även för detta påstående.

– Vi respekterar givetvis deras utlåtande och har redan tagit till oss det. Vi har tittat närmre på det här och anpassat vårt budskap för att bli mer tydliga, säger Gabriel Ingemarson, cfo på Carolinas Matkasse, till dagenmedia.se

Publicerad 2011-10-21 07.27Uppdaterad 2015-12-06 14.53

Dela artikeln: