Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Life utmanar apoteken

Publicerad: 27 Maj 2010, 10:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:04

Hälsofackkedjan Life byter butikskoncept och lanserar eget sortiment. Detta för att konkurrera med de nya apoteken.


Torsdag morgon öppnade den första av Lifes butiker med nytt koncept i Gallerian, Stockholm. Oslo, Göteborg och Helsingfors följer efter inom snar framtid.

Mörkare hyllor och öppnare butikytor är konceptet som tagits fram i samarbete med byrån Brand Union - och ska skapa en bättre butiksmiljö. 

Den primära målgruppen är kvinnor mellan 30 och 55 år. Sekundärt yngre kvinnor, men Life vill också locka till sig män, som är en minoritet i butikens kundkrets.

– Åtta av tio som handlar på Life är kvinnor. Därför har vi skapat en egen sektion av butik till enbart män. Jag har sett att män sällan handlar från hyllor som är till för både män och kvinnor utan vill gärna ha en egen del i hälsobutiken, säger Gunnel Åkerman, Sverigechef Life.

Annonseringen på Lifes egna sortiment sker i vecko- och dagspress. I samband med Sex and the City 2 gör Life också bioreklam. Produktserien består av 85 artiklar där förpackningarnas tema är inspirerade av Carl von Linnes teckningar av växter och blommor.

Tanken är att utmana e nya apoteken som, enligt Life, är beroende av försäljning av hälsoprodukter och receptfria läkemedel för att lyckas.

Life kommer i framtid köra en rekryteringsannons där kedjan söker nya franchisetagare.

– Det har varit en enorm hajp kring apoteken senaste tiden. Sverige behöver inte fler apotek, vi fokuserar mer på friska människor. En wellnesskedja, helt enkelt, säger Thomas Johansson, marknadsdirektör på Life.

Life har 412 butiker i Sverige, Finland och Norge och en halv miljon klubbmedlemmar. Lifekoncernen har 343 anställda och omsatte 0,9 miljarder kronor 2009. Lifes mediebyrå är TBS.

Christer Lindh

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.