Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Lidls reklamfilm är vilseledande

Publicerad: 6 December 2011, 10:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:48

En reklamfilm visar hur Lidl åker runt om i världen och köper råvaror från lokala bönder. Vilseledande, anser en anmälare, då matkedjan snarare pressar priser och handlar på matbörser. Reklamombudsmannen håller med.


Ämnen i artikeln:

IngoLidl

I den aktuella reklamfilmen, framtagen i samarbete med reklambyrån Ingo, sätter Lidls reklamkaraktär upp en skylt med orden "Kommer strax". Därefter ger han sig ut i världen och köper varor från lokala odlare i en mängd olika länder i Afrika och Europa.

En speakerröst säger samtidigt:

”Många undrar hur vi på Lidl kan ha så hög kvalitet på våra egna varor och ändå så låga priser. En av hemlig­heterna är att vi finns i många länder och själva kan leta upp specialiteter från varje land. Och genom att köpa massor så kan vi också lyxa till det med lägre priser”.

Men reklamen är vilseledande, ansåg en privatperson – som anmälde filmen till Reklamombudsmannen.

"Med tanke på hur djurhållning och odling idag ser ut i Europa och det faktum att varor handlas på stora råvaru­börser är det vilseledande av Lidl i sin reklamfilm, som stor europeisk lågprisaktör, vill framställa sig som att företaget handlar ifrån småskaliga odlare och att man därmed skulle kunna veta ursprunget på gårdsnivå på sina varor", skriver anmälaren.

Lidl har uttalat sig till RO, och bland annat säger man att de inte hävdar att de köper från småbönder utan att man köper "massor" från de olika länderna man finns i, där man också ha egna inköpsavdelningar.

"Syftet med filmen har varit att förklara just denna styrka på ett intressant och framför allt roligt sätt",s kriver Lidl till RO.

Men Reklamombudsmannen håller inte med.

"Opinionsnämnden finner att reklamfilmen som sannolikt ger en genomsnittskonsument ett helhetsintryck av att annonsören normalt sett köper in produkter från småskaliga odlare, eftersom det i filmen konsekvent visas exempel på detta. Intrycket neutraliseras inte av att filmen innehåller tydliga överdrifter och humoristiska inslag", lyder beslutet.

Filmen ligger fortfarande kvar på Lidls sajt, här.

Martin Schori


Ämnen i artikeln:

IngoLidl

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev