Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Lidl tog hem Reklamcupen

Lidl och Greys färglösa snålannons kammade hem finalen i Dagens Nyheters reklamcup.

Martin Schori


Publicerad: 25 Augusti 2010, 10:25
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:41

Ämnen i artikeln:

OddsetWaters Widgren TBWALidlReklamcupenDNGreyDagens Nyheter

I finalen slog man WW/TBWA och Oddsets lika färglösa annons.

- Vi kände direkt att det här var en kanonidé som dessutom på ett naturligt sätt passar in i vårt nya reklamkoncept, som förklarar att vi sparar in på onödiga kostnader och därför kan ha högsta kvalité till lägsta möjliga pris. Vår reklambyrå Grey har gjort ett fantastiskt jobb, säger Lidls reklamchef Caroline Forsshell i ett pressmeddelande.

Till skillnad från tidigare omgångar, där vinnaren röstades fram av en jury, var det allmänheten som fick avgöra genom att gå in och rösta på Reklacupens sajt.

Av totalt 530 röster fick Grey/Lidl 358 och Waters Widgren TBWA/Oddset 172. Juryns motivering lyder:

"Att låta läsaren färglägga en annons i huvudet är interaktivitet när den är som snålast. Lidl vill inte vara fina. Man siktar bara på att uppfattas som billigast, och den vinnande annonsen utstrålar billighet så effektivt att ingen ens tittar på priset".

Vann rätt annons? Rösta i spalten till höger.

Arbetsgrupper

Grey:

Copywriter:  Josefine Adner

AD:  Rikard Holst

Projektledare:  Douglas Sandor

Strateg/Planner: Sten Andersen

Grafisk Formgivare:  Richard Landerus

Produktionsledare:  Karin Wendt

Original:  Helena Nilsson

Lidl:

Caroline Forsshell, Reklamchef

Sofia Stampe, Marknadskoordinator

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.