Få hela storyn
Starta din prenumeration
Kampanjer
Publicerad: 5 September 2016, 12:07
Uppdaterad: 5 September 2016, 12:38
Omtalad mensfilm visas i Sverige som en del i Libresse nya opinionskampanj.
Libresse reklamfilm "No blood should hold us back" vann ett guldlejon i Cannes i somras.
Nu börjar även Cannes i Sverige att använda filmen för att bryta tabun kring mens, som en del i opinionsskapande kampanjen RedFit.
Filmen, som är gjord av London-byrån AMV BBDO, visar kvinnor som skadar sig när de tränar, med blodvite som följd. Budskapet är att inte låta sig stoppas av blod, oavsett om det kommer från en skada eller om det är mensblod.
– Trots att mens funnits lika länge som det funnits människor på jorden, är det fortfarande tabu på väldigt många sätt, som att visa blod i reklamfilmer eller att prata om det i olika sammanhang. Med avstamp i filmen kommer vi att försöka bryta dessa tabun med en rad olika aktiviteter under hösten och framåt, säger Jenny Smith, marknadsansvarig på Libresse i Sverige, i ett pressmeddelande.
Kampanjen omfattar sajten red.fit, med information och tips om mat och träning under menscykeln.