Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Libresse jublar över Aftonbladets menskampanj

Publicerad: 16 September 2016, 14:15
Uppdaterad: 19 September 2016, 06:40

Nu lyfts tabun kring mens inom idrotten på flera håll. Fotbollsstjärnan Lotta Schelin frontar både Libresse och Aftonbladets mensinitiativ.


Ämnen i artikeln:

LibresseKampanj

Libresse senaste opinionskampanj har väckt en hel del uppmärksamhet i medier sedan den prisade internationella mensfilmen visades i Sverige.

Syftet med filmen är att bryta tabun kring mens och budskapet är att inte låta sig stoppas av blod.

Som en del av kampanjen har fotbollsstjärnan Lotta Schelin under veckan lyft frågan och berättat om sina egna erfarenheter kring menstabun i bland annat TV4:s Nyhetsmorgon och Veckorevyn.

Nu lyfter Aftonbladet även frågan i en granskning under hashtaggen #mensendå. Även i Aftonbladets menskampanj medverkar Lotta Schelin, tillsammans med stjärnor som Sarah Sjöström och Charlotte Kalla.

Jenny Smith, marknadsansvarig på Libresse Norden säger att de vetat om Aftonbladets planer men att det inte handlar om något samarbete mellan varumärket och tidningen.

– Vi har vetat om det men vi hann före, säger Jenny Smith och fortsätter:

– Utifrån vår agenda, att det är viktigt att vi prata mer om mens inom idrotten, så är det här bara positivt.

Jenny Smith gläds över responsen för kampanjen.

– Vi är jättenöjda över responsen, det är över våra förhoppningar. Lotta har lyckats lyfta frågan högt upp på agendan.

Flera projekt för att bryta menstabun väntar under hösten, exakt hur de kommer se ut återstår att se.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

LibresseKampanj

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.