Libero stämmer Pampers

SCA Hygiene stämmer Procter & Gamble för påståendet att ”8 av 10 föräldrar rekommenderar Pampers”.

I stämningsansökan till tingsrätten hävdar SCA att deras blöjmärke Libero är marknadsledande i Sverige, med omkring 60 procent av blöjmarknaden.

Man vill därför att Procter & Gamble förbjuds från att påstå i sin reklam att ”8 av 10 föräldrar rekommenderar Pampers”, vid vite om 1 miljon kronor om marknadsföringen fortsätter.

SCA kräver dessutom ett skadestånd på 3,1 miljoner kronor för redan skedd skada.

Enligt stämningsansökan grundar Procter & Gambles påstående om att en majoritet rekommenderar Pampers på en undersökning bland de egna kunderna, inte hela marknaden.

Publicerad 2011-09-21 06.02Uppdaterad 2015-12-06 14.55

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: