Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Levi´s relanserar 501:an i tunnelbanan

Publicerad: 1 September 2009, 04:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Levi´s rullar ut sin största kampanj på hela 2000-talet. Den europeiska kampanjen smygstartar i Stockholms tunnelbana.


Levi´s väljer för tredje säsongen i rad att slå ett slag för den klassiska modellen 501:an, som funnits sedan 1890.

– Modellen uppdateras ungefär var tionde år och förra året var det dags igen. Då valde vi att fronta hela vår varumärkeskampanj med 501:an, något som föll väldigt väl ut säger Linda Persson, marknadschef för Levi´s i Sverige.

Samtidigt vill jeansmärket också kommunicera lanseringen av sin nya 501-modell för kvinnor.

Modellen ska fånga upp den hyfsat nya trenden ”boyfriend fit” - lössittande jeans för kvinnor som ska ge sken av att bäraren lånat sin killes byxor.

– Många har köpt herrjeans tidigare men den här modellen sitter bättre på tjejer, säger Linda Persson.

Kampanjen rullar ut i hela Europa den 21 september och syns utomhus, på webben och i print. Men den smygstartar på en för ett modeföretag ganska ovanligt medieval: utsidan av tunnelbanetåg. De svartvita bilderna har tagits under Brooklyn Bridge i New York, av den amerikanska fotografen Chadwick Tyler. 

– Det är en rolig och oväntad miljö. Det passar vårt syfte och bilderna är tagna i en ruffig miljö. 501:an används av alla generationer och alla åker tunnelbana, säger Linda Persson.

Tågen rullar i tre månader.

PHB har tagit fram kampanjen. Tunnelbaneytorna har sålts via Clear Channel. Levi´s mediebyrå är Starcom.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.