Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Lensway blir "Lensgay" i den nya filmen som driver med homosexuella stereotyper

Publicerad: 8 April 2015, 07:43
Uppdaterad: 11 Maj 2016, 08:48

För att nå en yngre målgrupp satsar Lensway på bloggare och Youtube-filmer. I den senaste filmen driver glasögonförsäljarna med homosexuella.


I Lensways senaste reklamfilm syns bloggparet Johan Larsson och John Valencia, som pratar om den champagne de har. I filmen kallar de bland annat företaget för "Lensgay".

– Bloggare har en stark konsumentmakt och är duktiga affärsmän och affärskvinnor. Att de själva ställer upp för att ta ett komiskt grepp om bloggvärlden känns jätteskoj, säger Lin Eriksson, marknadschef på Lensway, till Dagens Media och fortsätter:

– Det är väldigt tydligt att Johan och John är ett par. De har lanserat den första "gay-champagnen" i världen och profilerar sig mycket med sitt eget varumärke. Är du homofob så kommer du naturligtvis sätta kaffet i vrångstrupen.

I pressmeddelandet från Lensway står det bland annat att företaget vill vinna "gayvärldens gunst" och att reklamens värld "nästan uteslutande handlar om heteronormativa och stereotypa kärnfamiljer".

Tycker du inte att det här också är stereotyper som visas upp?

– Det är väldigt tydligt att vi driver med en stereotyp av homosexuella. Det är klart att varken Johan eller John säger "Lensgay" till vardags, men hela vårt budskap med filmen är att vi driver med homosexuella och bloggare tillsammans med dem. Det är kontroversiellt, men det är också roligt.

Tror du inte att de homofober som ska sätta kaffet i vrångstrupen kan känna att de får sina fördomar bekräftade?

– Även homofober har nog humor och jag tycker att det är väldigt tydligt att det här är ett skämt. Om ett litet fåtal tycker att de får sina fördomar bekräftade så må väl det vara hänt, säger Lin Eriksson och fortsätter:

– Det är tydligt att John och Johan är ironiska och att allt är iscensatt. Vi har varit tydliga i vår kommunikation utåt att vi vill ta ett humorgrepp, så jag tror inte att någon kommer ta illa upp. Jag är övertygad om att ingen kommer att ta illa upp.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.