Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Leksaksreklam fälls för könsdiskriminering

Publicerad: 16 Mars 2012, 12:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Att marknadsföra barntatueringar med orden "Bilar till killarna och prinsessor till tjejerna” är könsdiskriminerande. Det anser Reklamombudsmannen, som fäller BR Leksaker.


Det är i en reklamfilm från BR Leksaker, för taueringar för barn, som formuleringen dyker upp. Samtidigt som kameran zoomar i en pojkes och en flickas arm säger speakerrösten "Vi har också Disneytatueringar. Bilar till killarna och prinsessor till tjejerna”.

En privatperson anmälde filmen till Reklamombudsmannen, då hen ansåg att filmen visar en förlegad syn på vad pojkar och flickor "får leka med".

"Varför skulle bilar rikta sig enbart till pojkar och prinsessor enbart till flickor?" undrar anmälaren.

BR Leksaker har yttrat sig i frågan – och pudlar. Leksakstillverkaren arbetar, enligt de själva, "aktivt med genusperspektivet i sin marknadsföring" och har "denna gång brustit i att kontrollera att dessa riktlinjer klart och tydligt".

Filmen har nu stoppats, skriver BR Leksaker vidare, och i framtiden ska man granska all reklam "i syfte att applicera genusfiltret".

Men det hjälper dock inte.

Reklamombudsmannen fäller reklamfilmen, som tagits fram av de danska byråerna Proxy och Homerun Productions.

"Reklamombudsmannen kan konstatera att pojkarna i reklamfilmen har fotbolls- och biltatueringar, medan flickan har prinsesstatueringar. Annonsen framställer således barns val av låtsatstatueringar på ett stereotypt sätt som inte är förenligt med att barn i allmänhet har olika intressen oavsett kön. Detta är enligt Reklamombudsmannen nedvärderande för både kvinnor/flickor och män/pojkar", skriver Ro i sitt beslut.

Här kan du se filmen.

Håller du med? Rösta i spalten till höger.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.