Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Leksaksjätten inspireras av Sverige – skrotar könsstereotyp reklam

Publicerad: 10 September 2013, 03:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:57

Toys R Us slutar upp med med att marknadsföra leksaker separat mot killar och tjejer.


Nyheten att BR och Toys R Us valde en könsneutral leksakskatalog inför julhandeln 2012 spreds över världen sedan nyhetsbyrån AFP plockade upp historien.

Nu ska Toys R Us i Storbritannien sluta upp med att dela in sina leksaker i killeksaker och tjejleksaker, rapporterar bland andra The Telegraph.

Med nya riktlinjer ska kommande julkatalog visa pojkar och flickor som leker med samma leksaker.

Beslutet kommer eftera att den engelska konsumentgruppen ”Let Toys be Toys” satt press på kedjan. Gruppen består främst av föräldrar som motsätter sig leksakstillverkarnas anspelningar på sexism och stereotypa könsroller. Med 7500 underskrifter och betydligt fler likes inledde de samtal med Toys R Us. Samtal som nu leder fram till samarbetet.

– De begränsande könsrollerna präntas in i oss från alla håll, och ju fler aktörer som bidrar till att berika antalet möjligheter för barn, desto bättre, säger Lina Thomsgård, grundare av Rättviseförmedlingen och verksam vid reklambyrån Forsman & Bodenfors.

Lina Thomsgård, uppskattar leksaksförsäljarens grepp.

– Det visar på ett förnuftigt affärssinne och en god koll på omvärlden. I takt med att politiker sorgligt nog börjat bete sig som marknadsförare istället för samhällsbyggare så börjar allt fler företag göra det omvända. Att göra bra grejer, som också bygger ett bra samhälle, det är hur du vinner förtroende och långsiktiga relationer. Som i sin tur kan bli bra affärer, säger hon.

Tror du att förändringen kommer ha någon effekt?

Förmodligen kommer en och annan oroligt flyga upp ur soffan och ropa "VAFALLS, får inte pojkar leka med bilar längre?!" och då kan det vara bra att påminna om att jo, det får de, flickor också, säger Lina Thomsgård och fortsätter:

– Jag hoppas att det här inte är att betraktas som en kampanj utan ett reellt avskaffande av något förlegat. En utveckling, eftersom vi vet bättre. Det vore ett misstag att ta ett sånt uppenbart kliv framåt och därefter planera återgå till att kommunicera småttiga könsroller som ger barnen en möjlighet istället för tusen.

Läs även:

Gustav Thunander

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.