Lekfullhet lyfter Volkswagens retrobil

Volkswagens ordlek i annonsen för den nedcabbade retromodellen Beetle lyfte mätvärdena långt över traditionell bilreklam.

Printkampanjen för Volks­wagens modell Beetle var begränsad till annonser i DI Weekend, Amelia, King och Teknikens Värld, samt led-skärmarna vid Stureplan i Stockholm.

Trots det överträffade mät­värdena mycket annan bilreklam. 59 procent ansåg att annonsen var originell – snittet för bilreklam ligger på 21 procent.

– Som regel brukar inte bilreklam sticka ut för sin kreativitet, utan brukar ligga på ungefär samma nivå som bank och försäkring. Men här har man byggt sympati, och läsarna förstår dessutom budskapet på en gång – det är en väldigt intuitiv annons, säger Staffan Hultén, grundare av RAM, som ligger bakom mätningen.

LÄS MER OM MÅNDENS PRINTANNONS I DAGENS MEDIA NUMMER 9:2013.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2013-05-14 21.00Uppdaterad 2015-12-06 13.44

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: