Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Lekfullhet lyfter Volkswagens retrobil

Volkswagens ordlek i annonsen för den nedcabbade retromodellen Beetle lyfte mätvärdena långt över traditionell bilreklam.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 14 Maj 2013, 21:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:44

Ämnen i artikeln:

Volkswagen

Printkampanjen för Volks­wagens modell Beetle var begränsad till annonser i DI Weekend, Amelia, King och Teknikens Värld, samt led-skärmarna vid Stureplan i Stockholm.

Trots det överträffade mät­värdena mycket annan bilreklam. 59 procent ansåg att annonsen var originell – snittet för bilreklam ligger på 21 procent.

– Som regel brukar inte bilreklam sticka ut för sin kreativitet, utan brukar ligga på ungefär samma nivå som bank och försäkring. Men här har man byggt sympati, och läsarna förstår dessutom budskapet på en gång – det är en väldigt intuitiv annons, säger Staffan Hultén, grundare av RAM, som ligger bakom mätningen.

LÄS MER OM MÅNDENS PRINTANNONS I DAGENS MEDIA NUMMER 9:2013.

Ämnen i artikeln:

Volkswagen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.