Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Lättare affär med nytt reklamavtal

Publicerad: 16 Mars 2015, 06:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:09

Ny mall ska hjälpa annonsörer och reklamfilmsproducenter att sluta avtal. Mallen är framtaget av Sveriges Annonsörer och Film- & TV-producenterna.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Branschorganisationen Sveriges Annonsörer och produktionsbolagens branschorganisationen Film & TV-producenterna har tagit fram en ny avtalsmall för reklamfilmsproduktion.

Syftet med mallen är att underlätta för både annonsörer och produktionsbolag inför produktioner.

Niklas Briselius är förbundsjurist på Sveriges Annonsörer:

– Vi har sett en ökad efterfrågan på en avtalsmall avseende reklamfilm hos medlemmarna i Sveriges Annonsörer. Ett gemensamt framförhandlat dokument som speglar marknaden är det bästa för annonsörerna, som mer och mer börjar arbeta direkt mot produktionsbolagen, säger han i ett pressmeddelande.

Tanken är att den nya mallen ska underlätta för annonsörer oavsett om de vill förvärva samtliga rättigheter till en reklamfilm eller om de ska förvärva rättigheter genom en licens som är tidsbegränsad.

Henrik Eriksson är ordförande i Film- & TV-producenternas reklamfilmssektion:

– Vi vill underlätta och effektivisera samarbetet mellan annonsör och produktionsbolag. Oavsett storlek på projektet har vi tagit fram ett produktionsavtal och skapar samtidigt en branschstandard som sparar tid och pengar för båda parter, säger han.

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.