Lars Wallin gör nya Flora

Bordsmargarinet Flora kommer tillbaka i ny kostym i höst. Den här gången står Lars Wallin för designen tillsammans med Acne.

Flora lanserades för första gången 1965, men bordsmargarinet drogs in i början av 2000-talet. Nu kommer varumärket tillbaka.

– Då var det en lågfettstrend och eftersom Flora är en fullfettsprodukt lade vi ner det. Nu har vinden vänt och det finns ett sug igen efter Flora, säger Linda Landin, nordisk varumärkeschef för Flora på Unilever.

Den nya förpackningen har tagits fram av Lars Wallin i samarbete med Acne.

– Vi hörde att Lars var en av konsumenterna som hade saknat Flora. Vi tyckte att det var oväntat och spännande att kombinera en sådan vardagsprodukt med en av Sveriges mest framstående designers, säger Linda Landin.

Han har plockat upp delar från den gamla designen, men gjort om dem i modern tappning. Locket har till exempel en klövermönstrad relief.

– Vi har arbetat mycket nära Lars Wallin och vi var redan från början helt överens med honom om visionen att lyfta produktens historia och arv i designen, säger Elin Bäckman, projektledare på Acne.

Ogilvy gör reklamkampanjen som rullar igång om två veckor. Den startar utomhus och går strax därefter även i print och tv.

– Payoffen är Flora – smaken av svensk sommar. Vi har sett i undersökningar att många förknippar Flora med sin barndoms somrar. Kampanjen ska beskriva det lugn som folk eftersträvar under sommaren, säger Linda Landin.

Ni väljer att lansera på hösten med sommartema?

– Vi hoppas så klart att de här sommarbilderna ska sticka ut under hösten. Att man ska komma ihåg sommaren och längta.

Arbetsgrupp Acne:

Projektledare: Elin Bäckman

Produktionsledare: Anna Morne

Formgivare: Moses Voigt

Originalare: Henrik Åkerberg

 

Reklambyrå: Ogilvy

Synnöve Almer

Publicerad 2010-09-09 04.45Uppdaterad 2015-12-06 15.39

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: