Länsstyrelsen gör allemanstest för män

Testar män i relationer för att belysa hur destruktiva beteenden växer fram.

Förebyggandet av mäns våld mot kvinnor kostar svenska samhället flera miljarder kronor varje år, och enligt Polisen anmäls bara 3,9 procent av fallen med våld i nära relationer.

I mars förra året gick ett direktiv ut om återfallsförebyggande insatser för män som utsätter närstående för våld. Och nu går Länsstyrelsen i Stockholm samman med bland annat Polisen, Kriminalvården och Stockholms läns landsting med sin satsning "Välj att sluta", som syftar till att förebygga mäns våld mot kvinnor i nära relationer, där fokus ligger på att behandla våldsutövaren snarare än våldsoffer.

– Fysiskt våld brukar ofta börja med psykiskt våld. Med denna satsning vill vi uppmärksamma hur ett destruktivt och våldsamt beteende kan växa fram. Genom att tala direkt de personer som använder våld, via sociala medier, vill vi skapa igenkänning hos de personer som utövar eller ligger i riskzonen för att utöva våld, säger Christina Ericson, projektledare för "Välj att sluta" vid Länsstyrelsen Stockholm, i ett pressmeddelande.

I samband med satsningen väljer nu Länsstyrelsen att sprida ett så kallat Allemanstestet, ett test för alla män i relationer, där de svarar på frågor om hur de är och beter sig som pojkvänner. Målet från Länstyrelsens sida är att gradvis ställa allvarligare frågor därigenom belysa och återspegla hur destruktiva beteenden vanligtvis växer fram.

Kampanjen, som gjorts tillsammans med Prime, för "Allemanstestet" kommer att synas i flertalet filmer på sociala medier, exempelvis Instagram.

Publicerad 2018-02-14 14.37Uppdaterad 2018-02-14 15.25

Arbetsgruppen på Prime:

Angelica Borch – KundansvarigHanna Belander – KreatörRobin Wiman - KreatörViktor Göransson –Grafisk designerGoran Filipovic – Grafisk designerYrsa Lindberg – Copywriter Renée Lorenius – Produktionsledare Hannah Resare – MediespecialistPeter Moro – Mediespecialist Lukas Uhrström – JuniorkonsultKarin Schollin – Seniorkonsult