Gå direkt till textinnehållet

Länsförsäkringar plockar ner kritiserad reklam

Det är reklambyrån NPP som står bakom Länsförsäkringars hårt kritiserade reklamkampanj – som nu plockats ner.

Kritiken mot Länsförsäkringar Uppsala och den reklamkampanj som kallas för sexistisk har under dagen växt till en storm i de sociala medierna.

" Den copywritern bör avgå med omedelbar verkan", skriver en person på Facebook.

"Onödigt stereotyp", " äcklig" och " urbota korkad" är andra omdömen.

Som Dagens Media kunde berätta tidigare i dag har Länsförsäkringar bett om ursäkt för kampanjen.

Nu väljer bolaget också att plocka ner affischerna.

– Det stämmer. Vi tycker att det är jättebeklagligt att reklamen uppfattas som den gör. Därför valde vi att ta ner affischerna som vi hade kvar i butikerna, säger Länsförsäkringar Uppsalas kommunikationschef Karin Stenbrink.

Bakom kampanjen står reklambyrån NPP.

– Vi har fört en dialog tillsammans med dem och de har naturligtvis föreståelse för att genusperspektivet inte har blivit rätt. De är ledsna för det och det finns självklart förståelse för att vi valde att ta ner affischerna.

Vad säger du om kritiken?

– Vårt syfte med kampanjen var att berätta att Länsförsäkringar är kundägt och att göra det med vanliga kunder som talespersoner. Det var vår tanke och sen har genusperspektivet inte blivit bra. Det ber vi om ursäkt för. Vi tar till oss kritiken och är jätteledsna för det här.

Hur reagerade du när du såg de första arga kommentarerna?

– Det känns självklart inte bra. Att cementera könsroller är ingenting vi vill medverka till. Därför hörsammar vi den här kritiken, säger Karin Stenbrink och fortsätter:

– Med sociala medier kommer kritiken fram till oss snabbt, vilket jag i grunden tycker är bra.

Dante Thomsen

Publicerad 2013-04-15 13.15Uppdaterad 2015-12-06 13.49

Dela artikeln: