Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Länsförsäkringar ber om ursäkt för mejlutskick inom "Misslyckad"-kampanj

Publicerad: 30 Januari 2018, 07:02
Uppdaterad: 30 Januari 2018, 12:47

Från Länsförsäkringarns kampanjsajt misslyckad.se

Med initiativet "Misslyckad" ville Länsförsäkringar sätta ljus på perfektionshetsen i sociala medier. Men efter kritik från kunder ber man om ursäkt för ett mejlutskick inom kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Länsförsäkringar

En undersökning som Länsförsäkringar gjort visar att hälften av de tillfrågade ungdomarna mår dåligt av all perfektionshets i sociala medier, och att var tredje tjej känner sig misslyckad. Med initiativet "Misslyckad" vill Länsförsäkringar sätta ljus på problematiken och bredda idealen.

Deltar i kampanjen gör popduon Icona Pop, designern Ida Klamborn, Isa Galvan och Linnea Holst från podden "Jakten på likes" samt barn- och ungdomspsykologen psykologen Jenny Klefbom som brukar synas i rutan hos både TV4 och SVT.

Som en del av kampanjen skickade Länsförsäkringar under måndagen ut mejl till kunder med rubiken: "Du är #Misslyckad". Det skriver Dagens Nyheter. Detta togs inte väl emot av kunderna, vilket märktes av de kritiska reaktionerna i sociala medier.

"Tack för det jättepeppande mejlet, Jag tycker det är sjukt inspirerande att få ett mejl med ämnet "Du är #Misslyckad. Dags att byta bolag", skriver en kund på Twitter.

Bara någon timme senare bad Länsförsäkringar om ursäkt för mejlutskicket. I ett nytt mejlutskick som DN tagit del av skriver företaget:

”På förekommen anledning vill vi be om ursäkt för otydlighet kring vårt utskick tidigare i dag. Vårt budskap är att hylla alla människor precis som de är, och vända känslan av otillräcklighet som många ungdomar i dag upplever, mot att de istället ska känna sig lyckade utan hets att försöka leva upp till skeva ideal som inte existerar på riktigt”, skriver företaget i pressmeddelandet.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Länsförsäkringar

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.