Få hela storyn
Starta din prenumeration
Kampanjer
Publicerad: 24 April 2012, 10:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:24
Cloetta lanserar sin julitomte, tomteskum med två sommarsmaker – mitt i sommaren.
– Vi vill utveckla julskummet och försöka nå ut fler säsonger, säger Tomas Thörnström, segmentsansvarig på Cloetta.
Inför lanseringen går Cloetta ut i en stor kampanj tillsammans med Aftonbladet.
– Man kommer få en påse juliskum när man köper tidningen, säger Tomas Thörnström.
Julitomtarna ser precis ut som juleskummet men smakar päronglass och coca cola. I julas lanserade Cloetta juleskum med polkasmak, vilket var första gången de smaksatte tomtarna.
– De sålde slut mycket snabbare än vi trodde så det blir en ny smak den kommande julen, säger Tomas Thörnström.
Julitomtarna kommer inte att produceras i samma upplaga som originalet, utan bara i 80 ton i stället för 1 200 ton.
– Om vi kör för hårt riskerar vi att urvattna juleskummet, det här ska mer vara en kul grej, säger Tomas Thörnström.
De vanliga skumtomtarna har funnits i 40 år och varje år tillverkar Cloetta 194 miljoner skumtomtar.
Tomtarna kommer att säljas under sommaren med start vecka 19.
Byrå: Identity works
DesignDirector: Karin af Malmborg
Designer: Jesper Johansson
Projektledare: Jakob Lindberg
Produktionsledare: Linda Redig
Byrå: Spinn
Projektledare: Mattias Wallin
Produktionsledare: Emma Inganäs
Creative Director: Mats Malmkvist
AD: Eva-Lotta Bengtsson
Copy: Christofer Lann
Original: Isabella Asp Onsjö
Rebecka Lindberg