Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Langningskampanj anklagas för sexism

Publicerad: 24 Maj 2010, 10:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Kampanjen ”Stoppa langningen” har fått kritik för att sprida skräckpropaganda där flickors oskulder framställs som alkoholens värsta offer.


26 kommuner i Örebro och Värmlands län står tillsammans bakom kampanjen, som riktar sig till tonårsföräldrar och andra vuxna.

Tv och bio-reklam, print, radiospottar, Facebook och Youtube är kanaler som används för att sprida information om langningens konsekvenser.

Kampanjen har fått stark kritik från flera håll för ett av budskapen som anklagas för att vara sexistisk och spela på könsroller som framställer tjejer som offer.

”Din dotter är fortfarande oskuld. Men när hon druckit av vinflaskan du gav killarna törs hon nog gå hela vägen”, lyder ett av kampanjens budskap.

Expressens ledarskribent Johannes Forssberg menar att kampanjen sprider skräckpropaganda och utnyttjar det sociala tryck som unga tjejer lever under och där de ständigt riskerar att bli kallad hora.

”De könsroller man spelar på är de samma som gjorde att den våldtagna flickan i Bjästa mobbades och tvingades flytta till annan ort. Det rör sig om ett socialt tryck som i varje högstadieskola får några tjejer att gå sönder. För killar är det däremot socialt okomplicerat att tidigt ha (heterosexuellt) sex. Därför varnar man i Värmland och Örebro inte föräldrarna för att deras fulla söner riskerar att bli av med oskulden. Deras värde står inte på spel och behöver därför inte kommunalt beskydd”, skriver Johannes Forssberg i måndagens Expressen.

Marie Montin, Länssamordnare för alkohol- och drogförebyggande arbete, tycker att det är olyckligt hur kampanjen tagits emot av kritikerna.

– Det är inte alldeles enkelt att kommunicera det här budskapet eller att nå fram till målgruppen. Att framställa tjejer som offer är direkt osmakligt, och absolut inte vår mening.

Hur tycker du själv att ni har lyckats?

– Vi är amatörer inom kommunikation, och ibland kan det bli fel. Vi är 26 kommuner som ska komma överens, vilket gör att man måste kompromissa, och vi kan ha misslyckats på vissa områden.

Kommunerna har i samarbete med reklambyrån Bulldozer i Karlstad tagit fram kampanjen. De har i sin tur tagit hjälp av ungdomar från mediegymnasiet för att hitta tonen och innehållet.

– Kampanjen är ett resultat av vad ungdomarna själva säger. Men all masskommunikation kan dock missuppfattas, säger Marie Montin.

Kommunerna i Örebro och Värmlands län har avsatt 5-10 000 kronor per år sedan 2008 då arbetet mot langning startade. Kampanjen körs ut i samband med storhelger då ungdomsfyllan ökar, som valborg, skolavslutningen, halloween och nyår.  

Therese Johansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.