Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Landstinget lägger 4,5 miljoner på influensakampanj

Publicerad: 8 September 2009, 12:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Budgeten räcker till fyra veckor men kampanjen kan komma att förlängas.


Landstinget i Stockholm kampanjar intensivt för att höja medvetenheten för Vårdguiden inför influensaperioden. Den vittomskrivna svininfluensan har skrämt upp stockholmarna och fyllt akutmottagningarnas väntrum. Kampanjen för Vårdguiden, som syns i Stockholms tunnelbana, på webben och i print, försöker istället etablera Vårdguiden som den första instansen att vända sig till för den som upplever influensasymptom.

– Vi är ganska säkra på att kampanjen har fått den önskade effekten. Sedan vi startade kampanjen vecka 34 ser vi att samtalen till Vårdguiden har ökat betänkligt medan trycket på akuten har minskat, säger Katarina Winell, kommunikationschef vid hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning i Stockholms läns landsting.

Kampanjen, som är gjord av Saatchi & Saatchi ska pågå fram till vecka 38. Den fyra veckor långa kampanjperioden har kostat Landstinget 4,5 miljoner kronor, men om det krävs så kommer kampanjperioden att utsträckas ytterligare.

– För oss är det viktigt att varje kampanjåtgärd får den effekt som avses. Även om ämnet, svininfluensan, är viktigt så överväger vi effekten lika mycket som vi skulle ha gjort i vanliga fall, säger Katarina Winell. 

Hon fortsätter:

– Den här kampanjen ska inte ses som en tillfällig kampanj med anledning av svininfluensan, utan som ett led i det långsiktiga arbetet att öka kännedomen om Vårdguiden.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.